![]() |
|
|
|||
|
|||
1 op 5 kinderen die te dik zijn, dat vind ik gewoon veel te veel, ook al scoren we beter dan de meeste andere Europese landen. We zeggen dan dat de kinderen gezonder moeten eten. Dit kan inderdaad helpen om overgewicht te voorkomen, maar elk kind eet toch graag frietjes, pizza, Mc Donalds, frituurhapjes, ... Daarom zou ik de kinderen van dit eten niet weg houden (natuurlijk moet je ze dat niet meer dan 2 keer in de week laten eten). Wel is het ongelooflijk belangrijk dat kinderen worden aangezet om te sporten. En laat dat nu juist het probleem zijn, de meeste kinderen sporten gewoon niet. Als je in een klas vraagt "wat zijn je hobby's", dan antwoordt 80% tv kijken, computeren of andere passieve bezigheden. Ongelooflijk eigenlijk als je bedenkt hoeveel sporten je als jongere wel niet kunt beoefenen. Het lijkt wel of de kinderen tegenwoordig bang zijn om moe te worden. Ook het competiebeest is ver te bespeuren. De bieptest die hieronder vermeld wordt, was bij ons vroeger een echte uitdaging. Wij gingen allemaal tot het uiterste om als laatste over te blijven. Nu zeggen de leerlingen na 2 minuten: "Pfff het is wel goed geweest".
Natuurlijk is de school een belangrijke factor als we het over sport hebben. De lessen LO moeten de kinderen motiveren. Er moeten ook veel verschillende sporten beoefend worden, want ik kan begrijpen dat een kind liever iets anders doet dan voetballen, turnen of zwemmen. Waarom is niet met de kinderen gaan muurklimmen of mountainbiken? Er zijn zoveel sporten waar de kinderen nog niet mee in contact zijn gekomen... |
|
|||
|
|||
Het verwondert mij niets dat één kind op vijf met overgewicht te kampen heeft. De maatschappij van vandaag heeft veel te veel te bieden wat betreft technologie. Om de zoveel weken komt er iets nieuws uit en de kinderen moeten dat hebben. Ze spelen er dan heel de dag mee en wat hebben ze gedaan? Niets! De kinderen zouden, zoals in onderstaande reacties, meer gestimuleerd moeten worden om aan sport te doen.
Eens per jaar wordt er een buitenspeeldag georganiseerd. Dan wordt er op de zender Nickelodeon niets gespeeld. Dit vind ik al een goed initiatief, maar uiteraard is er nog de Play-Station, Nintendo, computer… De verantwoordelijkheid ligt dan bij de ouders om te zeggen dat hun kind moet stoppen met spelen op de technologische spelletjes. Al deze spelletjes zijn ook niet goed voor hun gedrag en hun ogen. Er worden ook sportdagen georganiseerd waar de kinderen tegen een lage prijs of soms gratis aan verschillende sporten kunnen deelnemen. Ik heb al een paar keer initiatielessen op zo’n sportdag gegeven op mijn tennisclub. De opkomst van het aantal kinderen was niet zo groot, maar het was toch al een begin. Als iedere gemeente probeert om iedere maand iets te organiseren voor de kinderen of op een woensdagnamiddag een sportdag organiseren, dan kunnen de kinderen proeven van de verschillende sporten en zitten ze niet op hun luie gat voor de televisie. |
|
|||
|
|||
Ik ga volledig akkoord met het feit dat we iets moeten doen aan het overgewicht van onze kinderen.
Maar ik denk dat we een aantal dingen over het hoofd zien. Zo vraagt Mathias zich af waarom scholen eens niet gaan muurklimmen of mountainbiken. Volgens mij speelt de factor geld hier een grote rol. De scholen mogen maar een maximumbedrag vragen voor uitstappen aan de ouders. De meeste scholen hebben dan de neiging om dit geld te spenderen aan 'leerrijke' uitstappen in plaats van aan sportdagen. Gevolg: de sportdagen blijven bij gewone sporten. Ik denk dat een grote verantwoordelijkheid ligt bij de ouders zelf. Mijn ouders spoorden ons altijd aan tot minstens 1 sport beoefenen. We mochten wel zelf kiezen welke sport we deden. Soms heb ik het gevoel dat ouders hier nu te weinig tijd aan willen spenderen. Sporten wil immers zeggen, vervoeren van en naar de club... Dan is het gewoon 'handiger' als de kinderen voor tv of achter de computer blijven hangen... Volgens mij moeten we niet enkel de houding van de kinderen aanpakken maar vooral die van de ouders!! |
|
|||
|
|||
Citaat:
Net als Nelleke denk ik dat de ouders hoofdrolspeler zijn in deze kwestie. De leerlingen zijn pakweg een tiental uur per weekdag op school. De rest van hun tijd brengen ze thuis door. Als ouders hun kinderen altijd voor de tv of computer laten hangen, zullen die ene sportdag en twee uurtjes L.O. per week geen effect hebben. Ouders moeten hun kinderen stimuleren om te sporten en gezond te eten. |