![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Een tijdje geleden heb ik een programma op tv gezien waarbij ze aan een aantal kinderen vroegen waar de melk vandaan komt. Er waren dus effectief kinderen die niet wisten dat de melk die we drinken van koeien komt.. (Zo werden er nog een aantal vragen gesteld, maar van deze verschoot ik toch het meest! )
Ik denk dat het als leerkracht dus enorm belangrijk is om de, voor ons, evidente dingen toch goed uit te leggen aan de kinderen. Hoe kunnen ze het anders leren? 10% van de twaalfjarigen kan België niet situeren op een kaart, meer dan een derde weet niet waar Noord-Amerika ligt, velen kunnen niet op een scherm zien wanneer de volgende trein vertrekt, enz.. Ligt dit dan aan de kinderen? Of hebben ze het gewoon nooit een keer fatsoenlijk uitgelegd gekregen!? |
#2
|
|||
|
|||
Volgens mij ligt de oorzaak van dit probleem niet bij de kinderen zelf, maar wel bij de mensen die het aan hen zouden moeten uitleggen. Dit is niet enkel de taak van leerkrachten, maar ook ouders moeten hierin hun verantwoordelijkheid nemen. Het is belangrijk dat de kinderen een goed en realistisch beeld hebben (of krijgen) over de wereld van vandaag.
Ik zeg niet dat ze meteen alles moeten kennen, maar het is belangrijk dat ze deze kennis beetje bij beetje opbouwen, om zo uiteindelijk toch een brede waaier aan bagage hebben zodat ze deze kunnen gebruiken in hun verdere leven (als wereldburger). |
#3
|
|||
|
|||
Ik geef geen les aan kinderen uit de lagere school maar ik wilde toch graag reageren op dit artikel. Ik vind het opvallend dat er ( veel ) leerkrachten zijn die het vak niet graag geven. Wanneer je een vak of les minder graag geeft, heeft dit ook zijn gevolgen op de leerlingen. Misschien ga je hierdoor minder enthousiast lesgeven. Zo wordt ook dit vak voor de leerlingen een heel saai en moeilijk vak. Ikzelf vond WO in het lager onderwijs een afgrijselijk vak. Ik kon dit niet goed studeren en vond dit heel saai. Als klein kind besef je ook niet wat daar belangrijk aan is.
Ik vind dat leerkrachten van het lager onderwijs ( en natuurlijk niet alleen die van lager onderwijs maar alle leerkrachten ) moeten proberen om hun lessen boeiend te maken. Ik heb hier zelf ook vaak problemen mee, maar als je een leuke werkvorm gebruikt of boeiend verteld dan zie je meteen dat de leerlingen dit ook leuker vinden. Toen wij met de kerstviering liederen gingen instuderen met de mensen uit lager, deden zij ook heel respectloos tegenover ons en onze docent. Als toekomstige leerkrachten lager onderwijs bijvoorbeeld slechte dingen denken over godsdienst, hoe kunnen zij dit dan doorgeven aan de leerlingen? |
#4
|
|||
|
|||
Dat kinderen rond de leeftijd van 12 jaar hun eigen land niet kunnen aanduiden op een kaart vind ik schrijnend maar ergens kan ik het ook wel begrijpen. Als je bekijkt hoeveel leerstof de kinderen in de lagere school moeten verwerken tijdens de lessen wereldorientatie vind ik het begrijpelijk dat ze alles door elkaar gaan halen en de belangrijkste dingen vergeten.
De oplossing zou misschien kunnen zijn om meer aandacht te besteden aan de basiskennis en deze ook vaker te herhalen. Niet enkel de scholen en leerkrachten hebben hier verantwoordelijkheid in, maar ook de ouders van de kinderen. Zij moeten er mee voor zorgen dat hun kinderen vaardigheden zoals eenvoudige kaartkennis, of het aflezen van informatie op een scherm goed onder de knie krijgen. |