![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
De overheid zou beter eens beginnen met de rijopleiding goedkoper te maken. Vele jongeren kunnen gewoon geen rijopleiding betalen en kiezen daarom voor een rijopleiding met een vrije begeleider. Ze leren rijden met hun ouders. Dit is gevaarlijk omdat de auto van de ouders niet is aangepast ( extra spiegel, extra pedalen..) ouders kunnen onmogelijk ingrijpen bij het naderen van een gevaarlijke situatie, wat ze bij de rijschool wel kunnen. Het grootste probleem is dus duidelijk. De rijschool is te duur.
|
|
|||
|
|||
Rijopleiding geen prioriteit voor Wathelet? ''Onbegrijpelijk"
Vlaams parlementslid Steve D'Hulster (sp.a) is niet te spreken over een uitspraak van staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH) over de rijopleiding. Volgens De Morgen zou de rijopleiding voor Wathelet "geen beleidsprioriteit" zijn omdat er tijdens de regeringsonderhandelingen beslist is de rijopleiding te regionaliseren. "Een stuitende en onbegrijpelijke uitspraak", aldus D'Hulster. Volgens de sp.a'er is een grondige hervorming van de rijopleiding net een instrument waarmee nog grote winst te boeken is op vlak van verkeersveiligheid. D'Hulster is het eens met de analyse van Federdrive, beroepsvereniging van autorijscholen. Die organisatie noemt de huidige rijopleiding archaïsch en levensgevaarlijk. "De manier waarop wij jongeren nu in het verkeer sturen is eigenlijk onverantwoord, daar moet dringend verandering in komen", aldus D'Hulster. De sp.a'er wijst op de stilgevallen daling van de ongevallencijfers. "In het licht van die ongevallencijfers zijn de uitspraken van Wathelet helemaal wraakroepend", klinkt het. "Niet toevallig zijn het net de landen die een rijopleiding van hoge kwaliteit hebben, zoals Nederland en de Scandinavische landen, die op vlak van verkeersveiligheid tot de Europese top behoren. De rijopleiding zou een topprioriteit moeten zijn". D'Hulster doet zelf een voorstel voor een hervormde rijopleiding. Zo pleit hij voor een gratis professionele basisopleiding (van 8 uur) voor elke kandidaat-bestuurder. Die basisopleiding zou meegevolgd moeten worden door de vrije begeleiders. Daarnaast pleit hij voor de invoering van een proefexamen en een inhoudelijke uitdieping van de opleiding. Tot slot moet de opleiding betaalbaar blijven. http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...ijpelijk.dhtml Eigen Mening: Vooral het laatste deel van dit artikel vind ik interessant. Ik vind het voorstel van parlementslid D'Hulster zeker geen slecht idee. Hij wil pleiten voor een gratis(!) basisopleiding van 8 uur door een rijschool, die de vrije begeleiders ook mee moeten volgen. Op deze manier wordt iedereen (zowel de kandidaat-bestuurders als zijn begeleider(s)) verplicht om een professionele opleiding te volgen en dit kan alleen maar ten goede komen van de verdere leerweg. Ik hoop heel erg dat het voorstel van D'Hulster overwogen wordt. |
|
|||
|
|||
Het voorstel om verplicht acht uur gratis basisopleiding te volgen, is in theorie niet slecht . Als iedereen verplicht wordt om via de rijschool te leren rijden, dan ga je heel lange wachtrijen creëren. Nu zijn er veel mensen die hun rijbewijs behalen zonder de rijschool.
Ik ben eigenlijk niet echt tegen een rijopleiding met een vrije begeleider. Ik begrijp wel dat dit gevaarlijk is, aangezien je in de eigen auto geen extra remmen en spiegels hebt. Ikzelf heb ook leren rijden met mijn vader. Ik ben natuurlijk niet direct op een drukke baan gaan rijden. Ik heb eerst leren starten en stoppen op een verlaten parking. Daarna ben ik een beetje gaan oefenen in rustige straten en pas daarna op iets drukkere wegen. Vooraleer ik op drukke wegen mocht rijden van mijn vader, moest ik eerst een aantal uren volgen met de rijschool. Ik heb zes uren met de rijschool geoefend en daarna heb ik nog enkele maanden met mijn vader geoefend. Ik ben het er wel mee eens dat iedereen die een rijopleiding volgt zeker een paar uur met de rijschool moet volgen. Professionele rijbegeleiders kunnen je altijd op dingen wijzen die je ouders over het hoofd zien. Ze kunnen je ook aanleren om ecologisch te rijden. Zij kunnen ook beter bepalen of de persoon die de opleiding volgt, wel de juiste attitude heeft. Tegenwoordig is er veel agressie in het verkeer. Ik denk dat agressie in het verkeer enkel kan verdwijnen als er tijdens de opleiding wordt op gewezen dat dit absoluut niet kan. Als blijkt dat iemand tijdens de opleiding al agressief gedrag vertoont, zou die persoon nooit zijn rijbewijs mogen behalen. |
|
|||
|
|||
Citaat:
Dat Jef Van den Bergh het systeem van voorlopig rijbewijs zonder begeleider wil schrappen, vind ik een goede zaak. Oké, er zijn heel wat jongeren die na twintig uur rijles te hebben genomen wel bekwaam zijn om alleen te rijden. Toch is er ook de andere kant van het verhaal: jongeren die na die twintig uur nog niet helemaal klaar zijn om de baan onveilig te maken. Daarom moet er gezocht worden naar een alternatief. |