![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
We moeten inzien dat het fresco de tand des tijds niet kan overleven. Niets duurt eeuwig, ook dit schilderij zal vergaan en dat is het zelfs al. Wat we vandaag de dag kunnen bezichtigen is een restauratie van een restauratie van een restauratie van ... en zo kan je even door gaan. Bij elke restauratie is er wel iets misgelopen en zelfs Da Vinci heeft fouten gemaakt bij de materiaalkeuze, omdat hij niet veel ervaring had met fresco's. Tijdens zijn leven begon het al te vervallen.
Ik denk dat we ons petje moeten af doen voor Pinin Brambilla en zijn kompanen. Het is een van de meest succesvolle restauraties tot nu toe. Ze hebben gebruik gemaakt van de meest moderne technieken en wetenschappelijke inzichten. Het is geen halfslachtige restauratie geweest zoals zovelen in het verleden. Maar het blijft nog steeds mensenwerk en... Errare humanum est.
__________________
"Er gaat meer boven je pet, dan er onder." - Toon Hermans |
#2
|
|||
|
|||
Volledig eens met wat Jens schreef. Knap hoe je dit toch alles weeral kort en krachtig verwoord op een onderwerp dat wel relatief niet zo belangrijk is, maar goed!
Inderdaad, we zien vele restauraties van schilderijen achter elkaar en krijgen steeds een vernieuwing van de oudere versie. Dat is met alles zo in de wereld. Als het ene een succes is geweest moet er iets nieuws komen zodat we weer verder kunnen naar meer, beter, nieuwer, mooier, beter afgewerkt,... Maar is net niet de oude eenvoud het mooiste? En twee exacte schilderijen zijn op zich een paradox, er is geen enkel schilderij dat hetzelfde is als dat oorspronkelijke schilderij. Wel grappig natuurlijk dat deze restaurateurs iets fout doen met de mouw van Jezus! Een mens is niet onfeilbaar zal ik dan maar zeggen! ![]() |