![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Volgens mij is de paus ( en met hem de katholieke kerk) tegen het homohuwelijk omdat dit in strijd is met één van de belangrijkste geboden uit de bijbel.
Genesis 9:1 En God zegende Noach en zijne zonen, en sprak: Zijt vruchtbaar en vermenigvuldigt u, en vervult de aarde. Twee mannen of twee vrouwen kunnen elkaar doodgraag zien, maar voor twee mannen is het erg moeilijk om op natuurlijke wijze een kind voort te brengen. Anderzijds is de grondgedachte van het christelijk huwelijk volgens mij de eenwording van twee mensen die door God zijn samen gebracht. En hadden homo’s elkaar kunnen vinden, mocht dat tegen de wil van God zijn geweest? Als God inderdaad almachtig is en fel gekant tegen homoseksualiteit, zou deze vorm van liefde dan nog bestaan? Als ik mij niet vergis zijn de standpunten tegen homoseksualiteit opgebouwd uit het doel van seksualiteit, namelijk reproductie. Maar deze stellingen zijn menselijke interpretaties en dienen dus met een korreltje zout genomen te worden. Een huwelijk tussen twee mensen van hetzelfde geslacht heeft dus even veel kans op slagen als die tussen twee heteroseksuelen volgens mij. De extra sociale en financiële kost komt niet voort uit de geaardheid van het koppel maar uit een belangrijk taboe dat weggevallen is. Koppels blijven niet meer samen tot dat de dood hen scheidt. Ze blijven samen zolang de relatie stand kan houden. Veel mensen die onder God trouwen zien het niet meer als een schande om die belofte aan de almachtige te breken. De spirituele kant van het huwelijk is volgens mij zoek waardoor mensen sneller geneigd zijn om te scheiden, wat inderdaad heel wat kosten met zich meebrengt. In principe moet je al heel erg zeker zijn van je relatie als je besluit om de rest van je leven met dezelfde persoon te delen. En dan komen we bij de volgende uitspraak. Mag seks en samenwonen voor het huwelijk? Om deze uitspraak te begrijpen moet je er vanuit gaan dat seks niet in functie van genot maar in functie van de voortplanting staat. Mensen gaan volgens het katholiek geloof met elkaar naar bed om kindjes te krijgen. Is het dan wel verstandig om met iemand te slapen als je niet de intentie hebt om voor de rest van je leven met die persoon samen door te brengen? |
#2
|
|||
|
|||
Gepost door NicoGuitard:
Citaat:
Dit even om aan te tonen dat de bijbel een bijzonder dikke verzameling van boeken is, waar oneindig veel tegenspraken in staan die je zonder context kan gebruiken om elke mening kracht bij te zetten. Neem bijvoorbeeld het vers: "Maar indien er een ander letsel is, zult gij geven leven voor leven, oog voor oog, tand voor tand, hand voor hand, voet voor voet, blaar voor blaar, wond voor wond, striem voor striem." - Exodus 21,23-25. Daartegenover plaats ik: "Als iemand je op de wang slaat, bied hem dan ook de andere wang aan, en weiger iemand die je je bovenkleed afneemt, ook je onderkleed niet." - Lucas 6:29 Laat ons niet met bijbelversen gaan gooien, is mijn punt. Ten tweede wil ik zeggen dat er maar 10 geboden zijn. "Zijt vruchtbaar en vermenigvuldigt u, en vervult de aarde." is daar geen van. Laat ons dus geen verzameling boeken gebruiken die niet alleen 2000 jaar oud is, maar ook in de loop van 1000 jaren is geschreven door verschillende mensen en dat dan nog samengesteld werd door mensen met eigen belangen (er zijn bv veel meer dan 4 evangelies). Laat ons dat niet gebruiken in sociaal relevante, seculiere maatschappelijke thema's. Put je inspiratie uit de bijbel, maar gebruik het niet om de wet te dicteren.
__________________
"Er gaat meer boven je pet, dan er onder." - Toon Hermans |
#3
|
|||
|
|||
Tenzij die thema’s als grondslag een religie hebben die gebouwd is op dit soort boeken. Dat zij vol staan met tegenstrijdigheden ontken ik ook niet. De bijbel is inderdaad over een lange periode geschreven door verschillende mensen en de kans is groot dat, mochten de Joden uit het oude testament samen zitten met de evangelisten, zij het niet over alles eens zullen zijn. Als hoofd van de katholieke stroming baseert de Paus zich op de bijbel om antwoorden te vinden op ethische vraagstukken, net zoals de joden naar hun thora grijpen en de moslims terugvallen op de qu’ran. Daar kan je op neerkijken maar, om de gedachtegang van een gelovige te volgen kan het nodig zijn om deze teksten er toch even bij te halen.
|
#4
|
|||
|
|||
HTML Code:
Ik vind het zeer jammer dat sommige mensen zich het recht toe-eigenen om de regels voor liefde te bepalen. Ik vind het jammer dat ze dat doen onder de vlag van religie. Ik vind het jammer voor alle gelovigen die zich niet boven anderen plaatsen. Homoseksualiteit is inderdaad een heel complex gegeven. In het eerste semester van 1 BASO heb ik een paper geschreven over homoseksualiteit, en ik kan je verzekeren dat dit geen gemakkelijke materie is. Wat Jens zegt van dat er anderen zich het recht toe-eigenen om de regels voor liefde te bepalen is inderdaad oneerlijk en in mijn ogen onmenselijk. Maar dit doet zich niet enkel voor in dit complex probleem van homoseksualiteit, maar dit gebeurt alledaags in vele aspecten van het leven. Er zijn vele mensen in de wereld die zich het recht toe-eigenen op iets of iemand. Voorbeelden hiervan ga ik je niet geven want die vind je met hopen! Mijn hamvraag in het leven van mens en wereld is en blijft: Waarom blijft de ene mens de andere mens zijn leven steeds zuur maken? Het probleem homoseksualiteit zou eigenlijk geen probleem mogen zijn! Mijn excuses hiervoor omdat ik net 'probleem' hier typte. Sommige mensen maken van zoveel dingen problemen en dat kan ik op de duur echt niet meer uitstaan. Om te koppelen aan de ramp van de bus! Knaagt er dan niet iets aan je eigen geweten wanneer je nog steeds het leven zuur maakt van een ander, terwijl het leven van anderen gewoon ontnomen word?? Ik vind het dus echt zeer jammer dat homoseksualiteit nog steeds als een onnodig probleem rondzweeft in onze samenleving, zoals nog vele andere problemen, die eigenlijk evenveel aandacht vragen als homoseksualiteit. Elke mens moet volgens mij samenwerken met 'alle' andere mensen om er samen zoveel mogelijk van te maken. Je leeft maar één keer en het leven op de een of andere manier zuur maken van de ander vind ik eigenlijk echt onbegrijpelijk en iets ongrijpbaars voor mezelf. |