actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 29th February 2012, 11:44
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User

Zoals Sarah zegt, is dit nog een ver-van-mijn-bed-show. Ik ben er helemaal nog niet mee bezig omdat ik mezelf nog te veel als student zie en eigenlijk nog niet erg bezig ben met pensioenleeftijd, lonen, vakantiedagen.. (maar is dit wel goed?..) Ik maak er nu ook nog geen probleem van want de pensioenleeftijd zal waarschijnlijk nog enorm veel keer veranderen. Maar langs de andere kant begrijp ik de reactie van de huidige leerkrachten wel. Want wat als de pensioenleeftijd alleen nog maar zal stijgen? Dan moeten ze inderdaad nu al actie ondernemen! Moest ik in hun schoenen staan, zou ik me ook wel verzetten tegen de nieuwe maatregel. Ik zie mezelf op 62-jarige leeftijd niet meer voor een klas pubers staan om hen wiskunde en biologie te geven..
Met citaat antwoorden
Oud 29th February 2012, 15:31
jorina jorina is offline
Registered User

Ik kan zelf inderdaad begrijpen dat als je bijna met pensioen mag gaan, en je nu inneens 2 jaar langer moet werken, dat het dan behoorlijk frustrerend is. Maar voor andere beroepen is de pensioenleeftijd ook onlangs naar omhoog gestegen, dus waarom zou het dan anders zijn voor leerkrachten. Het is erg ja, maar om weeral te gaan dreigen met stakingen of maatregelen, daar wordt een mens pas moe van. Persoonlijk denk ik dat het echt nog wel mogelijk is om op je 60 jaar staan les te geven. Een oud leerkracht van mij, moest verplicht op pensioen omdat hij eigenlijk te oud was om les te geven, terwijl hij nog zo graag verder had les gegeven. Het was een leerkracht die met passie les gaf, de beste leerkracht die ik al ooit heb gehad. Dus ik denk dat het niet zo'n probleem is om op je 60ste nog les te geven, als je je job graag doet. Maar dat ligt nog ver van ons. Tegen dat wij die leeftijd hebben kan het zelfs zijn dat de pensioenleeftijd nog verhoogd is. Ik denk dat we ons nu gewoon bij die beslissing moeten neerleggen, en wel zien wat er gebeurt als we zelf die leeftijd hebben ongeveer.
Met citaat antwoorden
Oud 1st March 2012, 09:15
joachim.bogaerts joachim.bogaerts is offline
Registered User

Ik sluit mijzelf aan bij Jorina haar eindconclusie. Iederéén moet langer werken en ik denk dat het voor een leerkracht minder erg is dan voor iemand die bijvoorbeeld in de bouw werkt. Ik weet goed genoeg dat leerkracht zijn vooral een mentaal vermoeiende job is maar als je het fysiek begeeft is er geen herstellen meer aan. Dus dat die personen staken begrijp ik maar al te goed. Voor mijzelf zie ik geen probleem want ik weet dat dit mijn droomjob is en ik kan niet wachten tot ik mag beginnen dus ik wil gerust werken tot ik er bij neerval. Ik denk dat even langer werken geen probleem is als je kijkt in welke omstandigheden bijvoorbeeld de Grieken leven. Als dan 2 jaar langer werken hier de oplossing voor is, met plezier dan.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:15.