![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik vlieg zelf minstens twee keer per jaar naar Spanje, altijd met Ryanair, omdat het zo goedkoop is. Als je dit dan leest, kan je wel bedenken waarom de vluchten zo goedkoop zijn. Er zijn waarschijnlijk nog redenen hoor, maar om dit te horen, het pakt me wel. Toen ik het stukje las dat ze wat konden bijverdienen met de verkoop van telefoonkaarten dacht ik: dan zal ik die volgende keer eens kopen, maar als je dan verder nadenkt weet je dat dit ook niet zal uithalen en het meeste van de opbrengst gaat rechtstreeks in de zak van de CEO Michael O'Leary. Iedereen zou eigenlijk moeten zeggen: 'Ik vlieg nooit meer met Ryanair', maar geef toe, als het bij Ryanair de helft goedkoper is dan ergens anders,... (vul zelf maar aan).
|
#2
|
|||
|
|||
Ik ga zeker niet pleiten voor Ryanair, maar ook bij andere luchtvaartmaatschappijen moet men veel en zelfs meer dan 1800 euro neertellen voor een opleiding als stewardess! Deze mag je dan pas starten als je voldoet aan hun criteria: mooi zijn, groot zijn, slank zijn, ... Ik kan wel aannemen dat ze geld vragen voor de opleiding omdat veel meisjes stewardess een droomjob vinden tot ze dan in de realiteit staan en de job helemaal niet aan hun verwachtingen voldoet en het vlug opgeven. De maatschappij heeft wel geïnvesteerd in deze mensen en als ze niks bijbrengen voor het bedrijf kost dat veel geld om telkens weer nieuwe mensen op te leiden. Maar ik vind wel dat men mensen die langer in dienst zijn dan bv het geld moeten teruggeven of een verhoging van hun loon na x aantal maanden in dienst zodat ze het geld zo dan terug kunnen verdienen.
Virginie stelt dat ze niet betaald wordt voor te wachten enz. maar ik denk dat we zo veel bereoepen kunnen aanhalen die niet betaald worden voor briefings ed neem nu maar gewoon als leerkracht: krijg je toch ook geen vergoeding voor klassenraden, vergaderingen, speeltijdbewaking, ... Wij moeten onze handboeken, handleidingen, didactisch materiaal toch ook allemaal zelf aankopen en handboeken veranderen dan nog eens om de zoveel tijd. Als beginnend leerkracht heb je ook geen werkzekerheid, vaak moeten wij ook korte interims doen maar dat zijn de 'nadelen' van de job die je op voorhand weet en rekening moet mij houden. M.i. had ze beter op voorhand haar licht eens opgestoken bij haar vakbond, wat de consequenties zijn van te werken onder het Ierse systeem en had ze zo misschien al een iets realistischer beeld gehad van wat haar 'droomjob' moest zijn. |
#3
|
|||
|
|||
Citaat:
|
#4
|
|||
|
|||
Voor alle duidelijkheid: ik keur niet goed hoe het er bij Ryanair aan toe gaat, zeker niet. Maar ik denk/wou aangeven dat:
- het niet alleen bij Ryanair zo is - velen die ontslagen zijn, niet veel goed over hun ex-werkgever zullen vertellen - Virginie had kunnen weten dat de Ierse sociale zekerheid niet is wat de Belgische is - dat er nog wel jobs zijn waar de verloning niet altijd per gewerkte minuut zal verrrekend worden - de job van steward(ess) vaak niet realtistisch wordt ingeschat waardoor de realiteit des te harder tegenvalt. |