![]() |
|
|||
|
|||
Als je ziet dat mensen zelfs in het gewone dagelijkse leven al problemen hebben met rustig hun beurt af te wachten (duwen en trekken tijdens de solden, voorsteken aan het loket, dringen aan de bushalte, ...), dan verwondert het mij niet dat er in panieksituaties totale chaos ontstaat.
In situaties zoals schipbreuk is het moeilijk om mensen te veroordelen, omdat je zelf niet met zekerheid weet hoe je je zelf zou gedragen. Ik althans niet. Normaal gezien hebben wij als mens een overlevingsinstinct en dat zal wel een rol spelen als je in een noodsituatie verkeert. Persoonlijk denk ik dat het logisch is als je eerst je kinderen wil veilig stellen. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar ik denk dat ik mij eerst en vooral zou bekommeren om de groep kinderen die aan boord zijn. Zij zijn het meest weerloos. Mijn ouders hebben al enkele keren deelgenomen aan een cruise en zij zeggen dat er steeds evacuatieoefeningen worden gedaan. In hun geval ging het zo: elk dek had een kenteken (A, B, C, ...) en per kenteken was uitgetekend welke vluchtweg de passagiers moesten nemen en waar ze moesten verzamelen (in groepjes op verschillende plaatsen). Het is dus een systeem, waarbij in principe iedereen evenveel kans heeft om tijdig het schip te verlaten. Vooropgesteld dat er genoeg reddingsbootjes zijn, zou bijgevolg iedereen kunnen overleven. Er zijn natuurlijk mensen die anders reageren en bv. in het ijskoude water springen. Het is een reactie waar anderen niet verantwoordelijk kunnen gesteld worden, hoe erg het ook is. Dat mensen soms heel raar reageren, vernam ik van een reddingsploeg die hadden geholpen tijdens de Swittel-brand in Antwerpen. Sommige ouders begonnen zelfs hun eigen kinderen te vertrappelen, met als enig doel voor ogen zelf als eerste buiten te zijn. Ik was geschokt toen ik dat hoorde, want het bewijst waartoe mensen in staat zijn in bepaalde omstandigheden. Daarom vind ik het heel moeilijk om in te schatten hoe je zelf zou reageren. Moeten er dan richtlijnen zijn, zoals 'vrouwen en kinderen eerst'? Ik weet het niet, want velen zullen in paniek slechts hun eigen weg volgen. |