![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik ben ook van het principe met de auto, geen alcohol. Ik zal dan zelf ook nooit drinken wanneer ik nog moet rijden, waardoor ik er geen probleem van zou maken moest de toegestane hoeveelheid alcohol nog slechts 0,2 promille bedragen. Ik vraag me echter wel af of het aantal verkeersongevallen echt aanzienlijk zou verminderen moest de grens teruggedrongen worden van 0,5 naar 0,2 promille. Sommige mensen kunnen zelfs geen pintje meer drinken of ze blazen positief. Ik vraag me dan ook af of de reactiesnelheid na 1 glas alcohol effectief zo drastisch verminderd dat een ongeval niet voorkomen kan worden.
Wanneer ik de cijfers van de BOB campagne van de eindejaarsperiode hoor, bedenk ik me toch dat er misschien eerst iets gedaan kan worden aan diegene die zich nu niet houden aan de 0,5 promillegrens. Volgens tussentijdse cijfers van de campagne blijkt dat nog steeds 3,6% van de 130.000 gecontroleerden te veel drinkt, wat neerkomt op 4680 personen. |
#2
|
|||
|
|||
Ook ik vind het verlagen van de alcohollimiet een zeer goed initiatief. In tegenstelling tot sommigen hieronder vind ik het voorstel van staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet wel een perfect plan.
Het is ten eerste niet haalbaar om de limiet van 0,2 promille op alle bestuurders toe te passen. Dat zou alleen werken als er ook massaal meer politie-agenten ingezet kunnen worden, iets dat moeilijk te verwezenlijken is. De bestuurders die nu vrij snel gepakt worden met een veel te hoge hoeveelheid alcohol in hun bloed, zouden dan minder snel gecontroleerd worden. Daarom zou Wathelet zich richten op de twee belangrijkste en meest risicovolle groepen, namelijk onervaren bestuurders en professionele chauffeurs. Ten tweede heeft het onmiddellijk verlagen van de limiet naar 0,0 promille hetzelfde negatieve effect. Er zullen veel meer bestuurders opgepakt worden, zodat zwaardere overtreders minder kans hebben om gepakt te worden. Bij een nultolerantie zou het als BOB zelfs niet meer toegestaan zijn om een likeurpraline te eten. Ook als je dan blijft overnachten na een feestje, is het risicovol om de volgende dag met de auto te rijden. De onderstaande 'onervaren' bestuurders, mezelf inbegrepen, blijken het allemaal eens te zijn met het plan dat de staatssecretaris voor Mobiliteit zou hebben opgesteld. Hopelijk is de regering het er ook mee eens! |