actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 20th December 2011, 19:08
Melissa Van Ostaeyen Melissa Van Ostaeyen is offline
Registered User

Ik vind dat net zoals vele anderen hierboven, ook Belinda een goed punt maakt.
Hoe slim is het om te gaan veralgemenen? Zal het tekort opgelost worden als eender wie, eender waar in België zich inschrijft voor een lerarenopleiding?
Als er bijvoorbeeld een tekort in Antwerpen is, denk ik niet dat leerkrachten uit bijvoorbeeld Limburg graag die overstap zouden maken. Ik denk dat het probleem vooral in de grote steden, zoals Antwerpen, ligt. Niet in de kleinere dorpen, waar zich ook zeer veel scholen bevinden.
Aangezien een leerkrachten-loon vrij wisselvallig kan zijn, snap ik dat bepaalde mensen die twijfelen aan hun 'roeping' als leerkracht, afgeschrikt worden. Je zou eigenlijk voor minder. Natuurlijk vormt een leerkrachtentekort een probleem, maar de oplossing wordt op de verkeerde plaats gezocht.
Leerkrachten uit Nederland hierheen halen vind ik een tikkeltje overdreven. Als er in Nederland genoeg werkmogelijkheden zijn voor leerkrachten én het beroep daar bovendien een pak aanlokkelijker gemaakt wordt door het loon, waarom moeite doen? Wie zal er komen opdagen? Als je het onderwijs dan aantrekkelijker wilt maken voor leerkrachten uit Nederland, waarom niet ineens voor leerkrachten uit België? Elk jaar wordt er gesproken van een lerarentekort, maar er wordt nooit echt iets aan gedaan.
Toen ik de titel las dacht ik meteen, 'oh, dit is goed voor mij', maar ik heb er toch mijn bedenkingen bij.
Met citaat antwoorden
Oud 21st December 2011, 13:19
MinkeVanHoof's Avatar
MinkeVanHoof MinkeVanHoof is offline
Registered User

Ik moet hier toch enkele mensen teleurstellen hoor.
Ik lees hier meerdere keren "Wij moeten geen schrik hebben dat wij geen job gaan hebben als we afstuderen." Vergeet het maar.
Ik heb twee jaar in een andere school in open uren gestaan en deze zijn telkens verdwenen. Dit jaar zit ik met interims.
Ik heb bij mijn laatste sollicitatie ook te horen gekregen: "maak u maar geen zorgen meisje, tegen 2020 is er een groot tekort".
Daar ben ik veel mee op dit moment.
Er zit op dit moment sowieso een dip in het geboortecijfer wat heel wat jobs doet verdwijnen. Volgend schooljaar voorspellen ze nog minder leerlingen en dus minder jobs. (dit heb ik ondertussen in verschillende scholen gehoord)
Ook op 1 september verkondigden ze dat er een tekort was, terwijl ik thuis in de zetel zat zonder werk. (en toch heel wat gesolliciteerd had)

Ik geloof hier allemaal niet zoveel meer van en zie wel wat er op me afkomt.
Met citaat antwoorden
Oud 21st December 2011, 14:40
StijnLauryssens StijnLauryssens is offline
Registered User

Wij, toekomstige leerkrachten moeten misschien meer moeite doen voor een job in onze sector. Ik zou in ieder geval niet bij de pakken blijven zitten als ik in de eerste jaren weinig aan de bak kom als leerkracht. Er zijn nog job's genoeg waar je voor een (paar) jaar terecht kan, en ondertussen blijven solliciteren tot je een werkzekere school gevonden hebt.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:15.