actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 14th November 2011, 18:19
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User

Ik denk in tegenstelling tot Annelies dat het voorstel van de CD&V wel een keertje kan werken.
Ik zal mezelf als voorbeeld nemen op mijn mening te staven. Ik wil vast en zeker dat mijn organen later gebruikt worden voor orgaandonatie. Spijtig genoeg wordt dit onderwerp bij ons thuis weinig aangekaart. Ik kan dus wel geloven dan mijn ouders, wanneer ik sterf, mijn organen niet willen afstaan voor donatie. Hoe sterk ik er ook van overtuigd ben dat ik mijn organen wil afstaan voor donatie, toch heb ik dit nog nooit gaan aangeven. Ik doe dit niet omdat ik geen zin heb of omdat ik nooit op het gemeentehuis kom. Nee, noem het misschien maar lui van aard maar ik ben er nog nooit op gekomen. Wanneer het betreffende formulier mij echter op een correcte manier (lees: mits een korte uitleg) aangeboden wordt, wanneer ik toch op het gemeentehuis moet zijn, dan zal ik geen moment twijfelen dit te ondertekenen.
We kunnen uit mijn persoonlijk voorbeeld dus besluiten dat er wel mensen zouden zijn die de stap eerder zetten als het formulier hen onder de neus wordt geschoven. Als het niet zo is, en mijn mening dus fout is, dan hebben we het toch geprobeerd en stond de orgaandonatie toch nog eens in de belangstelling en heeft het hopelijk enkele gezinnen aan het praten gezet. Dit zal ook al een effect hebben.
Met citaat antwoorden
Oud 14th November 2011, 18:32
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User

Ook ik ben optimistisch over het voorstel van CD&V. Natuurlijk klinkt de combinatie raar: je rijbewijs halen én beslissen over je eventueel donorschap? Maar ik kan de link wel begrijpen. Op het gemeentehuis kom je natuurlijk niet zo vaak. Als jongere kom je er voor je rijbewijs en identiteitskaart. Ik ben dan ook wel te vinden om op het moment dat er contact is met de jongere, gebruik te maken van dat moment. Dat hoeft dan niet enkel te gaan over donorschap, andere zaken kunnen dan ook besproken worden bv. wat je als 'volwassene' in je gemeente moet/mag, ... Zulke zaken zijn ook belangrijk om mee te delen.
Met citaat antwoorden
Oud 14th November 2011, 23:07
veerle.grauwmans@khk.be veerle.grauwmans@khk.be is offline
Veerle Grauwmans

Ik snap dat vele mensen er niet bij stilstaan zich op te geven als donor en ik vind het positief dat men dit wil aansporen, maar of dat moet gebeuren bij je rijbewijs aanvraag vind ik nogal apart. Zo lijkt het wel dat we ervan uitgaan dat men een dodelijk ongeluk zal meemaken. Bovendien zijn de meeste mensen bij hun rijbewijs aanvraag rond de 18 jaar, ik denk niet dat zij al nadenken over donorschap en hun lichaam beschikbaar willen stellen. Het lijkt me beter dit op een andere manier de wereld in te sturen, door bijvoorbeeld de huisartsen jaarlijks te laten vragen aan hun patiënten of ze donor willen zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:04.