![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
ik vind dit ook een positieve zaak! Veel jongeren hebben geen idee wat een normaal loon is. Ze gaan er vaak vanuit dat een nettoloon van 2000 euro in de maand de standaard is, laat staan dat ze een zicht hebben op de uitgaven die er allemaal moeten gebeuren. Lln zouden een zicht moeten krijgen op de lonen, hoe ze een loonbrief moeten lezen, dat er een verschil is tussen bruto- en nettolonen, de prijzen van bouwgronden/huizen, werkloosheidsuitkeringen... Misschien gaan ze dan ook beter beseffen dat ze moeten sparen en niet al hun geld uitgeven aan de nieuwste snufjes.
|
#2
|
|||
|
|||
Ik weet niet goed of ik dit goed vind of niet. Ik heb zelf weinig economie gehad en de economie die ik kreeg kan je nauwelijks economie noemen. Het is heel handig voor de leerlingen dat ze met geld leren omgaan, belastingaangiften leren invullen maar dan moet dit zeker wel op de juiste manier gebeuren. Als de leerlingen dit krijgen in de eerste jaren van het secundair gaan ze er ook niet veel meer van kennen tegen dat ze het echt nodig hebben. Dus als ze het verplicht gaan maken kunnen ze dit al beter doen tegen het einde van het secundair onderwijs en niet in de eerste jaren.
Als je verplicht wordt om 'zoveel uren' economie te volgen moet je ook opletten dat je het niet beu wordt. Maar met één uurtje economie in de week kom je dan ook weer niet ver. Ik denk dat ik er nog eens goed over moet nadenken of ik het nu wel degelijk goed of niet goed vind. Volgens mij is het idee op zich niet slecht maar moet men nog goed nadenken over de manier van aanpakken. |