![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Dat de Turkse juf mee in de klas staat en niet effectief les geeft, vind ik wel een pluspunt. Volgens mij voelen inderdaad dan de leerlingen zich veiliger. Het is wel zo als de Turkse juf ook echt les zou geven, zou ik dit een ander iets vinden. Als zij namelijk les zou geven in het Turks leren deze kinderen geen Nederlands waardoor zij uiteindelijk later toch nog wel een leerachterstand zullen oplopen volgens mij, want ze hebben geen Nederlands gehad. Hierdoor kunnen zij ook alleen maar communiceren met hun ouders en mensen die Turks spreken. Een kleuter die dus enkel in het Turks les heeft gekregen, zal volgens mij, niet snel contact zoeken met een leeftijdsgenootje dat Nederlands spreekt.
|
#2
|
|||
|
|||
Ik begrijp de vraag van de Turkse gemeenschap wel maar ik begrijp niet waarom de school het toelaat. Leerlingen in de lagere school en de kleuterklas leren zeer snel een nieuwe taal aan. Het is bewezen dat kinderen tot een leeftijd van ongeveer acht jaar sneller een nieuwe taal onder de knie krijgen. Zoals Evelien Broeckx al melde, Nederlands zouden de kinderen moeten linken aan school en Turks aan thuis.
Ik heb hetzelfde meegemaakt in mijn jeugd. Ik ben als Franstalige in de kleuterklas aangekomen. Ik kende geen enkel woord Nederlands. Ik heb nooit een onveilig gevoel gehad in de klas en leerde de Nederlandse taal zeer snel aan. Nooit had ik een grote achterstand. Mijn mening is dat het niet echt nodig is om deze "juf" te houden. Het zal alleen maar zorgen voor verwarring bij de kinderen. Misschien zal de klas zich opsplitsen in twee groepen: diegene met "slechts" één juf en de bevoorrechte met twee juffen. |