![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Het is inderdaad belangrijk dat kinderen een goede taalbasis hebben. Het is heel moeilijk om een nieuwe taal te leren, als je je eigen moedertaal nog niet voldoende beheerst. Toch vind ik een Turkse juf inlassen niet zo geweldig. Kleuters gaan volgens mij helemaal in de war geraken. Thuis spreken ze waarschijnlijk Turks en op school spreken ze Nederlands én Turks. Volgens mij werkt dit in het nadeel van de kleuters. Waar moeten ze nu wat spreken? Het lijkt me beter om op school gewoon Nederlands te spreken. Kleine kinderen zijn nog heel flexibel en dat heeft heel wat voordelen. Ze zouden 'thuis' aan Turks moeten linken en 'school' aan Nederlands. Zo werkt het ook met kinderen die tweetalig worden opgevoed en dat lijkt ook goed te werken. De kinderen leven nu eenmaal in België, dus dan vind ik het belangrijk dat ze onze taal goed kunnen. Dit is trouwens alleen maar in hun voordeel!
|
#2
|
|||
|
|||
Turkse juf in Lommelse school spreekt geen woord Nederlands
Dit vindt ik totaal absurd! Kinderen integreren veel sneller als ze direct onderwijs krijgen in het Nederlands. Ik denk dat kinderen juist meer verward geraken als ze op school les krijgen in twee talen. Vroege taalverwerving biedt ook een cultureel voordeel, de kinderen gaan zich op sociaal vlak sneller aanpassen. Het is meerdere malen bewezen dat kinderen die met hun ouders naar het buitenland verhuizen en daar in de plaatselijke school instappen, de taal al na drie maanden onder de knie hebben.
|
#3
|
||||
|
||||
Turkse vrouw geeft geen les in Lommelse school
Turkse vrouw geeft geen les in Lommelse school
LOMMEL - De Turkse vrouw die in de school in Lommel werkt, geef er geen les. Ze werk enkel ondersteunend. Ze staat nooit alleen voor de klas, maar wel samen met een leerkracht. Volgens de krant Het Laatste Nieuws spreekt de vrouw geen Nederlands, enkel Turks en Engels. De juf kwam er op vraag van de Turkse gemeenschap, schrijft Het Laatste Nieuws donderdag. Zij wilden dat hun kleuters in hun moedertaal opgevangen konden worden. Daarom stelden ze voor om zelf een Turkse juf te zoeken én te betalen. Basisschool Sint-Jan, met zo'n twintig Turkse kleuters, zag dat wel zitten. 'De meeste Turkse kleuters kennen geen woord Nederlands als ze op school aankomen. Doordat ze veel dingen niet begrijpen, lopen ze een grote leerachterstand op. En die achterstand blijft hen de hele schoolloopbaan achtervolgen. Dat hopen we weg te werken door hen in het begin verder te helpen in hun thuistaal', zegt directeur Huijsmans. Maar, zo wordt donderdagmiddag gezegd, de vrouw geeft geen les in de school. Ze werkt alleen maar samen met andere leerkrachten om hen te helpen bij het begeleiden van Turkse leerlingen, maar ze staat nooit alleen voor de klas. 'Zo voelen de kinderen die thuis geen woord Nederlands geleerd hebben zich veiliger', zegt directeur Danny Huijsmans van de Lommelse school. Professor Taalontwikkeling Koen van Gorp (KULeuven) juicht dit project toe. 'Al ons onderzoek hiernaar toont inderdaad aan dat het beter is om kinderen eerst hun thuistaal goed aan te leren. Om een goede basis op te bouwen voor andere talen.' Minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) heeft geen probleem met het feit dat de Turkse juf meehelpt in de klas, zegt hij. Elders in het Vlaamse onderwijs zijn nog gelijkaardige gevallen. Smet beandrukt dat hij er wel problemen mee zou hebben als zou blijken dat de vrouw wel alleen voor de klas zou staan. Blog DS, 06-10-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#4
|
|||
|
|||
Ik begrijp het toch niet zo goed, vrees ik. Jonge kinderen zitten in een levensfase waarin ze zeer gemakkelijk vreemde talen leren. Daarom zou ik graag een zinnig antwoord vinden op de vraag waarom iemand in een klasje zou moeten assisteren in de Turkse taal, terwijl net die kinderen door o.a. spel heel gemakkelijk Nederlands kunnen leren op korte tijd. Volgens mij is de kans groot dat de kinderen weinig of geen moeite zullen doen om hun Vlaamse leeftijdsgenootjes te verstaan en om met hen in het Nederlands te communiceren. Ik hou mijn hart vast. Zien we binnenkort in onze Belgische scholen Turkse leerkrachten les geven in hun eigen taal?
Het argument van een groter veiligheidsgevoel vind ik larie. Door een tweede persoon (zonder onderwijsbevoegdheid) voor de klas te laten staan, vind ik dat de leerkracht naar de achtergrond verschoven wordt. Om een 'veilig' gevoel in de klas te creëren is het in eerste instantie nodig dat de leerkracht de kans krijgt om een band te scheppen met haar leerlingen. Ik vind trouwens dat het niet kan dat een buitenstaander zomaar in de klas wordt toegelaten. Wat in de klas gebeurt, blijft in de klas en wordt hoogstens aan de betrokken ouders, collega's, directie of CLB gemeld. Laat ons hopen dat in de toekomst de discretie niet in het gedrang komt. |
#5
|
|||
|
|||
Dat de Turkse juf mee in de klas staat en niet effectief les geeft, vind ik wel een pluspunt. Volgens mij voelen inderdaad dan de leerlingen zich veiliger. Het is wel zo als de Turkse juf ook echt les zou geven, zou ik dit een ander iets vinden. Als zij namelijk les zou geven in het Turks leren deze kinderen geen Nederlands waardoor zij uiteindelijk later toch nog wel een leerachterstand zullen oplopen volgens mij, want ze hebben geen Nederlands gehad. Hierdoor kunnen zij ook alleen maar communiceren met hun ouders en mensen die Turks spreken. Een kleuter die dus enkel in het Turks les heeft gekregen, zal volgens mij, niet snel contact zoeken met een leeftijdsgenootje dat Nederlands spreekt.
|
#6
|
|||
|
|||
Ik begrijp de vraag van de Turkse gemeenschap wel maar ik begrijp niet waarom de school het toelaat. Leerlingen in de lagere school en de kleuterklas leren zeer snel een nieuwe taal aan. Het is bewezen dat kinderen tot een leeftijd van ongeveer acht jaar sneller een nieuwe taal onder de knie krijgen. Zoals Evelien Broeckx al melde, Nederlands zouden de kinderen moeten linken aan school en Turks aan thuis.
Ik heb hetzelfde meegemaakt in mijn jeugd. Ik ben als Franstalige in de kleuterklas aangekomen. Ik kende geen enkel woord Nederlands. Ik heb nooit een onveilig gevoel gehad in de klas en leerde de Nederlandse taal zeer snel aan. Nooit had ik een grote achterstand. Mijn mening is dat het niet echt nodig is om deze "juf" te houden. Het zal alleen maar zorgen voor verwarring bij de kinderen. Misschien zal de klas zich opsplitsen in twee groepen: diegene met "slechts" één juf en de bevoorrechte met twee juffen. |