![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
the wave
Dit is inderdaad schandalig, dat zoiets effectief gebeurd. Erover grappen gaat nog als je duistere humor hebt, maar echt doen?
Dit doet me denken aan het Amerikaanse experiment in verband met fascisme. Er bestaat een kortfilm van THE WAVE. Meer info : http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Wave |
#2
|
|||
|
|||
Ik vind dat ze discriminatie in de hand werkt. Zo wordt het de kinderen al van kleins af meegegeven, dat blanken meerderwaardig zijn dan anderskleurigen. Een leerkracht heeft een opvoedende rol, dit past niet in het plaatje denk ik. Plus het ligt in die staat nog extra gevoelig ook, dan doe je zoiets toch niet!
Ik ben er van overtuigd dat er vele betere manieren zijn om dit onderwerp uit te leggen. Ik ben er zeker van dat die leerkracht vanaf nu wel eens twee keer zal nadenken voor ze iets doet in de les... |
#3
|
|||
|
|||
Volgens mij word er in dit artikel niet genoeg informatie gegeven om een goede, gefundeerde mening te geven. Als leerkracht moet je er natuurlijk alles aan doen om racisme en discriminatie zoveel mogelijk uit de wereld te helpen, langs de andere kant moet je de lesinhoud zeer duidelijk en visueel naar voor brengen. Daar wringt het schoentje natuurlijk. Waar trekken we de meet, en zeggen: 'Dit kan niet meer.' Persoonlijk vind ik het een zeer goede manier om duidelijk te maken wat er net gebeurde, en hoe het leven was tijdens de burgeroorlog. Je moet dit geheel natuurlijk zeer duidelijk kaderen, en de verschillen met de hedendaagse maatschappij aanhalen. Ik zou er echter voor opteren om dit pas te doen wanneer de kinderen ouder zijn. Daardoor kunnen de leerlingen het geheel beter kaderen, en zien ze dat er een duidelijk verschil is met nu. Ik zit dus een beetje met een dubbel gevoel bij het lezen van dit artikel.
|
#4
|
|||
|
|||
Natuurlijk moet je de de onderwerpen van discriminatie en slavenhandel aankaarten. Dit zijn nog actuele thema's die heel gevoelig liggen. Maar moet je dat dan op zo'n manier brengen? Als leerkracht moet je toch beseffen dat zoiets niet door de beugel kan.
Het is een goede werkvorm, je kan het goed visueel voorbrengen voor de leerlingen, maar breng het dan toch niet zo voor de klas. Zorg er dan op z'n minst voor dat je het een beetje verdeeld. Nu komt het echt realistisch voor. En waar trekken kinderen de lijn van realisme en verbeelding/inbeelden? |