![]() |
|
|
|||
|
|||
Deze wijziging van McDonalds vind ik enerzijds een goede ontwikkeling maar anderzijds ook slecht.
Dit zou ervoor kunnen zorgen dat het bestellen aan de kassa veel sneller vooruit zou gaan. Het personeel zou zich dan alleen moeten concentreren op het brengen van het eten en niet meer moeten rekenen en zorgen dat ze altijd juist intypen. Anderzijds is het ook slecht. Er zijn nog zoveel doelgroepen die nog niet mee zijn met de technologie. Denk maar aan oudere mensen, analfabeten, personen met een handicap,.... Voor deze mensen gaat het moeilijker worden om iets te kunnen bestellen als het alleen via een computerscherm kan gebeuren. |
|
|||
|
|||
Ik vind ook dat deze verandering zowel positieve als negatieve gevolgen heeft.
Het zal positief zijn voor de wachttijd, tegenwoordig is het soms zo druk dat je het al niet meer "fast"food kan noemen. Veel mensen gaan dan door de mc drive om de drukte te vermijden maar daar is het dan ook aanschuiven. Ook is het positief voor de vakantiegangers, zij gaan gewoon hun taal kunnen kiezen. Toch vind ik het ook negatief omdat er personeel dan hun baan gaat verliezen. Ook vind ik het minder goed voor de kinderen die graag zelf willen bestellen maar nu niet meer zal gaan en voor de gehandicapten. Laatst aangepast door Caroline.vanHulzen : 3rd November 2011 om 09:15 |
|
|||
|
|||
Deze "ingreep" zal meer negatieve als positieve gevolgen hebben.
Zoals eerder al gezegd geweest is, moet je tegenwoordig soms erg lang wachten in McDonalds. Terwijl (volgens mij) heel veel mensen naar daar gaan om "snel iets te eten" en dus zo weinig mogelijk tijd te verliezen. Door het kassapersoneel te gaan vervangen door touchscreens maken ze een tijdswinst van 3 tot 4 seconden. Als je dan nog eens rekening houdt dat er heel wat mensen gaan zijn die hiermee niet gaan kunnen werken, denk ik niet dat er nog zoveel tijdswinst zal zijn. Het is dus een dure ingreep om uiteindelijk in mijn ogen niet zoveel te bereiken. Het andere negatieve aspect is dat er mensen zijn die hun job zullen verliezen doordat ze vervangen worden door elektronica. Ze kunnen misschien dan wel aan het werk in een andere vestiging, maar dan werken ze weer verder van huis wat dan weer wat praktische problemen met zich mee zal brengen. Ik hoop dat ze hierover eerst nog eens goed gaan nadenken en eventueel eerst in een paar vestigingen een soort van experiment uitvoeren... |
|
|||
|
|||
Dit is nu eenmaal de toekomst. Hier gaat het om het ingeven van wat je wilt eten. Er zijn nog steeds mensen nodig die de hamburgers, frietjes,... bakken, kuisen en de bestelde menu serveren. Tot op heden bestaat er nog steeds geen robot, zover ik weet, die deze zaken van de mens kan overnemen. Er blijven natuurlijk steeds negatieve kanten aan het verhaal zoals mensen die niet met deze technologie kunnen werken,... Ik denk dat dit toch de toekomst zal zijn. We zien nu in Decathlon, Delhaize,... al mogelijkheden om je gekochte goederen zelf in te scannen waardoor er ook geen kassiersters meer nodig zijn. Bovendien zullen er ook regelmatig problemen optreden aan deze toestellen waardoor er een klusjesman aanwezig zal moeten zijn. Ik denk dat het qua werkgelegenheid ongeveer hetzelfde zal blijven als voordien.
|
|
|||
|
|||
Sinds Henry Ford begin vorige eeuw de lopende band op punt stelde, zijn er mensen vervangen door machines en dit zal nu eenmaal blijven doorgaan. Dat is nu eenmaal de prijs die betaald wordt voor vooruitgang. Artificieel banen creëren die ook door machines gedaan kunnen worden is te duur voor de grote multinationals (waar McDonalds een schoolvoorbeeld van is) en die bedrijven zijn nu eenmaal uit op winstmaximalisatie. Het is erg, maar ik denk dat ongeschoolden minder en minder kansen zullen krijgen op de arbeidsmarkt.
|
|
||||
|
||||
Wanneer ik met mijn vrienden naar McDonalds ga, merk ik steeds meer veranderingen en innovaties. Het bereiden en ‘verspreiden’ van voedsel is altijd een arbeidsintensief gebeuren geweest, maar de laatste tijd zie je ook dit veranderen. Allerlei machines verlichten het werk van de koks. Nu zien we ook dat het personeel dat instaat voor het verdelen van het voedsel vervangbaar is. Of we nog kassiers nodig hebben nu alles zo geautomatiseerd wordt? Volgens mij wel. Er zullen altijd mensen nodig zijn om alles in goede banen te leiden. Bijvoorbeeld ouderen, ze zijn misschien niet de doelgroep van McDonalds, maar toch passeren zijn daar ook. Deze mensen kunnen niet altijd even goed mee met deze technologische vooruitgang. Ook wanneer er technische defecten aan de automaten zijn is het handig dat er steeds iemand klaar staat om de klanten verder te helpen.
Toch wil ik ook zeggen dat ik het een enorme vooruitgang vind. Ik heb zelf al met deze automaten gewerkt en het ging nog sneller vooruit. Je kan zelf goed bekijken wat je juist wil hebben doordat er overal afbeeldingen bij staan. Het betalen gaat ook heel eenvoudig (misschien zelfs te eenvoudig, voor je het weet ben je weer wat centjes armer) en de bestelling afhalen duurt ook helemaal niet lang. Ik ben alvast een voorstander van deze innovatie! |