actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th May 2011, 10:57
alaerts.diewert alaerts.diewert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tessenderlo
Posts: 60
Ik ben het volledig eens met mijn collega. Maar wel ben ik van mening dat peuters dan wel iets bijleren, het gaat hier om "bijleren" in andere zin.
Hiermee bedoel ik dat ze nu de kans krijgen om hun sociale, interactieve vaardigheden bij te schaven. Ze leren ook omgaan met feit dat ze niet zoveel aandacht krijgen als huis of in andere gevallen...
Wel is het zo, dat wanneer we spreken over echt leren dat ze hierin inderdaad minder oppikken. Wat inderdaad wel cruciaal is in de beginfase.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th May 2011, 11:11
Sanne Lievens Sanne Lievens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: geel
Posts: 63
Ik snap niet hoe het zover is kunnen komen? De laatste jaren merken we toch dat er meer en meer kinderen zijn. Waarom kunnen ze dan niet op voorhand bedenken om meer klasjes te maken om zo de toekomstige kindjes op te vangen.
Ik weet nog toen ik naar het eerste middelbaar ging. Wij waren het eerste jaar dat ze 4 klassen moesten maken, de jaren daarvoor kwamen ze steeds toe met maar 2 klassen.
Ook bij ons op school merk je dat. We zitten nu met 60 in één klas, onze docenten doen dit zelf niet graag maar in onze school is het een kwestie van besparingen!. Als onze docenten al "last" hebben met de studenten, hoe moet het dan met de kleuterjuffen zijn ? Die kleuters eisen veel meer aandacht en die juf heeft ook maar twee handen.
Ik vind het schandalig dat ze niet sneller ingrijpen. In een grote klas iets bijleren is veel moeilijker dan in een kleine klas. Ik denk dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit gaat als ze niet snel iets doen aan die grote klassen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th May 2011, 11:22
Igna.Dergent's Avatar
Igna.Dergent Igna.Dergent is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 83
Dit heeft in mijn ogen een voor - en een nadeel!
Voordeel: ze leren leven in groep, omgaan met andere mensen, omgaan met diversiteit en verscheidenheid, sociale vaardigheden worden hierin sterk naar voren gebracht, denk ook aan het feit: hoe meer kleutertjes, hoe meer vriendjes (er is voor iedereen wel iemand, moet je denken tussen zo een grote 'hoop'), maar ze leren ook samenwerken, elkaar helpen, samen leren (kleutertjes die schilderen bijvoorbeeld, je ziet de ene kleuter kleuren mengen en een andere kleuter doet hem/haar na...) en zo zijn er nog tal van elementen die als voordeel aangezien kunnen worden.
Zoals ik al zei is er ook een nadeel, maar dit weegt voor mij veel minder door dan de vele voordelen die hieraan verbonden zijn, het nadeel is inderdaad wel dat het voor de leerkracht bijna niet meer te doen is... In de kleuterschool waar ik vroeger gezeten heb, werkten ze toen al (en nu nog steeds) met stamgroepen. De leerlingen zitten dan samen in een klasje van twee leerjaren (het eerste leerjaar blijft op zich maar halverwege het schooljaar komen er nieuwe leerlingen bij (die later instappen) en het 2e en 3e leerjaar zit samen) en elke klas heeft twee leerkrachten of juffen. De oudere leerlingen kunnen dan ook voor de jongere leerlingen zorgen. Dit was een zeer sterke opzet en werkt nog altijd en is in mijn ogen ook zeer positief...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:49.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.