![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
Volgens mij hangt dit onderzoek af van persoon tot persoon. Je hebt veel studenten bij wie er een nodige druk (= stress!) moet zijn vooraleer ze efficiënt kunnen studeren. Soms is die druk er al vroeg, weken op voorhand, en dit zijn dan de mensen die zich tot in de puntjes voorbereiden en op die manier hun leerstof al vroeg verwerkt hebben. Een andere categorie van studenten krijgt pas dat gevoel van druk op het allerlaatste moment, en kùnnen al bijna niet vroeger beginnen blokken omdat het anders toch maar nutteloos werk lijkt.
De manier waarop je blokt hangt dus, zoals ik al zei, van individu tot individu af. Iedereen is verschillend, en uiteraard dus ook de manier van leerstof verwerken! |
#2
|
|||
|
|||
"Leerstof wordt beter onthouden bij blokken op het laatste moment"
Ik geloof zeker dat een portie gezonde stress mensen beter doet presteren. Alvast voor mezelf is dat het geval. Ik heb al meerdere keren gemerkt dat ik veel efficiënter werk, wanneer ik onder druk sta. In het artikel staat wel dat te veel stress er kan voor zorgen dat je geen informatie meer kan verwerken. Jammer genoeg, kan ik daar ook van meespreken. Of we door op het laatste moment te blokken effectief de leerstof langer onthouden daar heb ik sterk mijn twijfels bij. De beste methode om iets zo lang mogelijk te onthouden is volgens mij nog steeds door de leerstof meermaals te herhalen. Op het laatste moment studeren is misschien wel efficiënt op korte termijn, maar op lange termijn denk ik dat bovenstaande theorie niet correct is.
|
#3
|
|||
|
|||
Ik stel mezelf dan de vraag, waar ligt de grens? Hoe weet je van jezelf dat je té hard aan het stressen bent, dit moeten ze tijdens het onderzoek toch ook nagegaan zijn?
Ik zou persoonlijk niet alles op het laatste momentje kunnen blokken, als je alles goed wil kennen heb je tijd nodig! En veel herhaling zoals Lisa zegt. Men zegt toch dat je iets zeven keer geleerd hebt, je dan pas kan zeggen dat je het echt kent! En ik heb ondervonden dat die methode wel helpt! Je moet er natuurlijk wel tijd voor vrijmaken en hebben natuurlijk! |
#4
|
|||
|
|||
Ik heb bij mezelf al vaak gemerkt dat ik toch wel wat stress nodig heb om goed te kunnen werken. Als ik weet dat ik nog veel tijd heb om iets af te werken, dan werk ik ook veel trager. Toch heeft dit gevoel me ook al vaak in de problemen gebracht en voor slapeloze nachten gezorgd. Ik stel me dus net als Ashley de vraag, wanneer wordt het stressen ongezond.
Bovendien denk ik dat er nog een nadeel verbonden is aan dit studeren op korte tijd. Je kan de informatie wel goed onthouden, om de dag of de week erna het examen te maken. Maar enkele weken later is veel van die informatie al weer verloren. Als je de tijd neemt om alles te herhalen, blijft het later veel beter hangen. Ik denk dus toch dat herhaling op lange termijn een beter resultaat geeft. |