![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Leraar slacht konijntje om te tonen dat vlees niet uit supermarkt komt... | |||
Slecht idee |
![]() ![]() ![]() ![]() |
49 | 73.13% |
Moet kunnen |
![]() ![]() ![]() ![]() |
18 | 26.87% |
Stemmers: 67. U mag niet stemmen in deze peiling |
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
||||
|
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
|
|||
|
|||
Citaat:
Tegenwoordig zijn er wel degelijk kinderen die het verband niet zien tussen die schattige diertjes die zo leuk zijn om te aaien en tussen het vlees op hun bord. Ik kan er dan ook zeer goed inkomen dat leerlingen getraumatiseerd kunnen raken door zo'n live-slachting. Ze hebben al jaren vlees zitten eten, nu ze beseffen dat dit van schattige diertjes komt, wordt die lijn doorgetrokken naar het feit dat er voor hen al jaren dieren geslacht worden. Voor kinderen die opgroeien op een boerderij is dit inderdaad de gewoonste zaak van de wereld. En als dit voorval gebeurde op een lanbouwersschool is dit ook een totaal andere context. Maar voor zover ik weet was dat in dit specifieke geval niet zo. Mijn persoonlijke mening over deze kwestie: Ik ben zelf ook voorstander van een schokeffect als het het slachten van dieren betreft. Tijdens de aflevering van Basta! was ik dan ook enorm tevreden over hun aanpak. Eventjes heel Vlaanderen schokken, spelen met hun enorm manipuleerbare gevoelen en hen even bewust maken van de oorsprong van hun vlees. Maar in deze situatie betreft het kinderen, die in mijn ogen nog iets te dicht bij de schattigheid van de dieren stilstaan, i.p.v. bij de reden waarom deze dieren aanwezig zijn op boerderijen en kwekerijen. Het eerste werk van de leerkracht is dan ook om hen hiervan bewust te maken. Als de leerlingen beseffen dat vlees niet uit de lucht komt vallen, maar toch nog steeds vlees blijven eten tegen de sterren op, dan kan zo'n schokeffect wel het gewenste resultaat bereiken. Maar zonder een hele voorgaande lessenreeks over de oorsprong van vlees, lijkt dit mij iets te drastisch om de kinderen plots mee te confronteren. |
|
|||
|
|||
Zoiets gaat er wel degelijk over. Ik vind dit disrespectvol, zowel ten opzichte van het dier, als de kinderen. Het is belangrijk om kinderen in de loop van de tijd het besef bij te brengen dat vlees van dieren komt, maar om het op zo een schokkende manier duidelijk te maken, dat kan er bij mij niet in. Als je kijkt naar reality-programma's op tv, hebben zelfs volwassenen het moeilijk wanneer er een dier moet geslacht worden in hun bijzijn. Voor deze kinderen moet het nog veel erger zijn. Etisch totaal onverantwoord!
|