![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Leraar slacht konijntje om te tonen dat vlees niet uit supermarkt komt... | |||
Slecht idee |
![]() ![]() ![]() ![]() |
49 | 73.13% |
Moet kunnen |
![]() ![]() ![]() ![]() |
18 | 26.87% |
Stemmers: 67. U mag niet stemmen in deze peiling |
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
Citaat:
Wat Nico aanhaalt als reden om het niet te doen, vind ik net een reden om het wel te doen: het is tegenwoordig zo gemakkelijk om klaargemaakt vlees te halen, dat veel mensen er niet meer bij stilstaan dat voor hun (onnodige) portie dagelijks vlees wel een dier gedood is. Laat kinderen maar weer eens bewust worden van zulke zaken. Niet dat iedereen vegetariër moet worden, maar ietsje bewuster omgaan met de vleesconsumptie zou zeker geen kwaad kunnen.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
#2
|
|||
|
|||
Ik vind dit toch wel een drastische manier om dit duidelijk te maken aan kinderen van 10 a 11 jaar. Natuurlijk slachten wij thuis ook kippen voor de ogen van onze kinderen... en kunnen we zeggen dat dit toch hetzelfde is? Toch denk ik dat dit niet op deze manier in een school (aan leerlingen van 10 jaar) moet aangetoond worden. Er zijn genoeg andere manieren om leerlingen van die leeftijd duidelijk te maken dat we respect moeten hebben voor ons vlees. De manier waarop de leerkracht er is mee omgegaan, vind ik persoonlijk een beetje onverantwoord. Zulke kinderen kunnen maanden lang nachtmerries overhouden van zijn 'daad'. Oke, ik ben het er mee eens dat we kinderen op een vroege leeftijd bewust moeten maken van zulke zaken. Maar ik ben er van overtuigd dat dit op verschillende andere manieren kan aangetoond worden: bezoeken aan boerderijen, slachterijen eventueel, kippenfabrieken, etc. Zolang we de leerlingen psychologisch maar goed begeleiden zodat ze er zeker geen trauma's aan overhouden.
![]() |
#3
|
|||
|
|||
De reden waarvoor ik ' moet kunnen' heb gestemd is omdat vele leerlingen niet begrijpen van waar het eten komt.
Vraag iemand van waar melk komt, wees er maar zeker dat er een aantal zeggen uit een melkkarton van de supermarkt. ![]() Nu het deel dat iedereen het beest mocht aaien en afscheid nemen gaat er wat over... maar als het al verdoofd tot bijna dood was op voorhand , dat zou veel realistischer zijn geweest. Hoeveel mensen begrijpen dat het vlees ook allemaal spier is? De manier waarop gaat er wat over... maar de reden er achter vind ik zeer goed ! Je leert er veel van. Ik hoop dat de leraar in kwestie ook ineens alle organen bekeken hebben. DIT jaar nog ! hebben ze in bijna alle scholen ook een konijn open gesneden in het 2de jaar om daar alle organen te bekijken. Tjah .... Leerstof is leerstof
__________________
Vero |
#4
|
|||
|
|||
Leraar slacht konijntje om te tonen dat vlees niet uit supermarkt komt
Als leraar moet je tegenwoordig heel wat didactisch materiaal in je les verzamelen om de leerlingen te laten vertrekken vanuit feiten, waarnemingen, ... Op zich vind ik het wel een goed idee om aan te brengen aan leerlingen/studenten dat vlees inderdaad niet uit de supermarkt komt. Maar ik vind wel dat het absoluut niet kan bij leerlingen van een eerste graad. Zoiets kan je veel beter doen met leerlingen derde graad (tweede graad is ook nog een randgeval in mijn ogen). De overstap van het lager naar het secundair onderwijs is voor sommigen redelijk groot en velen zijn nog niet volledig ontwikkeld op gebied van volwassenheid. Konijntjes blijven schattig in die eerste jaren. Als je plots vooraan in de klas een konijntje mag aaien dat na tien minuten wordt koud gemaakt, zou ik ook in shock zijn! Het is natuurlijk de beste manier om zoiets te kunnen bewijzen, het komt eigenlijk op hetzelfde neer als een dissectie biologie in de klas uitvoeren in plaats van een video laten zien. Maar voor zo'n leerlingen, en natuurlijk nadien ook verontwaardigde ouders, kan dit niet in goede aard schieten. Ik heb daarom ook gestemd voor 'moet kunnen', maar natuurlijk blijf ik bij mijn standpunt dat je moet uitkijken in welke groepen of klassen dat wel/niet kan gebeuren.
|
#5
|
|||
|
|||
Zoals Michael hieronder vermeldde, moet je als leerkracht heel veel didactisch materiaal voorzien. Alles doen om de 'werkelijkheid' dichter in bij de leerlingen te brengen.
Ik zou zelf nooit een levend dier in de klas gebruiken. Mij lijkt het niet slim om een dier, dat leerlingen als huisdier kunnen hebben, in de klas te gebruiken als studiemateriaal. Want hoeveel kinderen hebben thuis geen konijntje of vogeltjes? Dan lijkt het mij niet slim van de leerkracht om een levend konijntje te gebruiken als voorbeeld van 'vleesconsumptie'. Met de bedoeling om het heel duidelijk uit te leggen aan de leerlingen, heeft hij eigenlijk meer voor choquering gezorgd. |
#6
|
|||
|
|||
Leeftijd speelt niet echt een rol vind ik. Ik ben 19 jaar en voor mijn ogen moet er toch ook geen konijn geslacht worden. Ik ben me ervan bewust dat dit gebeurt en ik heb zelf ook al gezien dat er een schaap werd geslacht, maar om dit in een klas te doen? Ik vind het te ver gaan en kinderen leren hier bijna niets uit. Zoals Nico aanhaalde, vind ik ook dat het beter is om het aan te tonen aan de hand van een prent.
Tot slot wil ik hier mijn echte persoonlijke mening geven: ik zou zelf nooit een konijntje kunnen slachten, enkel wanneer ik echt honger heb en dit de enige manier is om aan voedsel te geraken. ![]() |
#7
|
||||
|
||||
Citaat:
Nu laat ik in de les biologie ook wel altijd een - zeer mooie en duidelijke - video zien voor de dissectie, ik zou het niet kunnen, zo'n konijntje doden. Wat niet wegneemt dat ik het wel erg belangrijk vind dat de leerlingen beseffen waar dat vlees op ons bord vandaan komt. Citaat:
![]() Ik bedenk me wel net dat je dit ook niet te vaak moet doen om niet het tegenovergestelde effect te bereiken: dat het slachten van dieren hen niets meer doet na een tijd omdat ze het al zo vaak gezien hebben. Het shock-effect is hier - in tegenstelling tot wat hierboven aangehaald is - net heel belangrijk. Als dat er niet meer is, werkt het niet.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |