![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik ben zeker en vast een voorstander van deze maatregel. Het is belangrijk dat we rekening houden met de huidige (verslechterde) toestand van het milieu en dat er ingegrepen wordt.
We kunnen wel allemaal gebruik maken van het openbaar vervoer, maar is niet mogelijk om iedereen op een trein, tram of bus te zetten. De auto is onmisbaar geworden in ons dagelijks leven, of daar zijn we dan toch van overtuigd. We kunnen het niet maken om minder auto's de baan op te laten, dus ik vind het een zéér goed idee om deze auto's dan minder vervuilend te maken. Ja, deze maatregel is nog ver weg én het zal dan alleen nog maar in de steden zijn, maar ik vind het een grote stap in de goede richting. Als we in staat zijn om deze maatregel goed en wel te verwezenlijken, dan zullen andere stappen niet meer zo moeilijk zijn om te zetten. |
#2
|
|||
|
|||
De vier ministers van Leefmilieu willen dat de aankoop van dieselwagens niet langer wordt bevorderd. Diesels worden in ons land bevoordeeld ten nadele van benzinewagens, die milieuvriendelijker zijn. De voorgestelde maatregelen zullen vooral de gebruikers van een bedrijfswagen treffen.
De aanbevelingen van federaal minister van Leefmilieu Paul Magnette (PS), Vlaams minister Joke Schauvliege (CD&V), Waals minister Philippe Henry (Ecolo) en Brussels minister Evelyne Huytebroeck (Ecolo) zijn niet mis te verstaan: dieselauto's zijn erg schadelijk voor het milieu. Omdat ze vooral worden gebruikt voor het dagelijkse transport naar het werk, zullen de aanbevelingen van de ministers vooral pendelaars treffen. De milieuministers pleiten voor een mobiliteitsbudget dat de bedrijfswagen vervangt. Met de huidige evolutie van ons wagenpark kunnen we onmogelijk de Europese emissienormen behalen, stellen de vier ministers van Leefmilieu. Om de vervuilende stoffen in de lucht te verminderen, moet de uitstoot van stikstofoxiden (NO{-x}), ammoniak (NH{-3}) en niet-methaan vluchtige organische stoffen (NMVOS) dringend worden gereduceerd. Fijn stof Vooral de uitstoot van stikstofoxiden is een probleem: dieselauto's braken meer NO{-X} uit dan verwacht, benzinewagens daarentegen aanzienlijk minder. Diesels zijn ook verantwoordelijk voor de uitstoot van fijn stof. Die luchtvervuiling leidt 's winters tot smog en algemene snelheidsbeperkingen. In Vlaanderen is 40 procent van het fijn stof afkomstig van het verkeer. Het probleem is dat de overheid de voorbije jaren een beleid voerde dat dieselauto's bevordert. De lagere prijs van de brandstof (ongeveer 20 cent minder dan benzine 98 octaan) en het lagere verbruik sporen de consument aan voor een dieselauto te kiezen. Sinds de overheid ook kortingen van 3 en 15 procent geeft voor wagens met een lage CO{-2}-emissie, zijn de automobilisten massaal overgestapt: bijna 80 procent van de nieuwe wagens heeft nu een dieselmotor. In 1980 was slechts 15 procent van de wagens een diesel. Diesels stoten weliswaar minder CO{-2} uit, maar door hun grote aantal weegt dat voordeel niet op tegen de andere nadelen. De milieuministers vinden dat de voordelen voor de dieselauto's moeten worden herbekeken. Hun aanbevelingen dreigen een schokgolf te veroorzaken in dieselminnend België. Bron: DS online 5april 2011 MENING: Ik vind dit een goede maatregel. Hij is nog niet doorgevoerd maar hopelijk wordt dit decreet snel goedgekeurd. Dieselauto's zijn namelijk zeer belastend voor het verkeer. Vaak zijn de auto's die ze in een bedrijf kopen dieselauto's. Omdat bedrijfswagens tegenwoordig zeer voordelig zijn worden ze vaak aangekocht door een bedrijf. Dit is een goede zaak voor de portefeuille van het bedrijf maar minder goed voor ons milieu. Ik post dit artikel onder het vorige omdat het een onderdeel is van het voorafgaande artikel: 'De Europese Commissie wil dat er tegen 2050 geen benzine- of dieselauto’s meer rondrijden in de steden'. Ik besef echter dat het artikel dat ik nu post beter thuishoort onder het onderdeel België. Ik verkoos echter het bundelen van deze artikels boven het posten onder België, mede omdat het artikel een oorzaak is van wat men op Europees gebied heeft beslist; namelijk zaken met betrekking op milieu. |
#3
|
||||
|
||||
Ik denk dat de overheid misschien ook kan investeren in het maken van auto's die weinig verbruiken en/of uitstoten in plaats van de auto's die op diesel rijden te promoten.
Er bestaan al auto's die amper verbruiken en hier bovenop ook weinig uitstoten, misschien is het efficiënter om hier meer aandacht aan te schenken en op de een of andere manier ervoor te zorgen dat deze prijzen wat verlaagd kunnen worden. Hierdoor wordt dat soort auto voor meer mensen beschikbaar, wat zal leiden tot een groot verschil voor het milieu en verbruik. Een voorbeeld hiervan is; http://www.autokanaal.be/auto/volksw...iter-auto.aspx Deze auto stoot slechts 39 g/km CO2 uit en verbruik 1,49 l per 100 kilometer. Helaas kost deze auto 35000 euro, dus misschien kan men beter aan zo'n oplossingen werken in plaats van milieuvervuilende dieselwagens te promoten |
#4
|
|||
|
|||
Er zijn toch al een aantal mooie zuinige wagens. Ford econetic met de nieuwe fiesta en focus. Allebei mooie wagens die nu 98g/km uitscheiden. Dat zijn beide auto's met één van de laagste uitscheidingen op de markt. Volkswagen met de bluemotion heeft dan de polo en golf vernieuwd. Allemaal best zuinige initiatieven die de overheid promoot met hun subsidie. Bij aankoop van zo'n auto krijg je van de overheid een milieubijdrage.
|