![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik herinner me ook nog de 'seksuele opvoeding' die ik kreeg in de lagere school en toen werd dit veel te serieus uitgelegd, vergeleken met onze leeftijd. In het middelbaar (het 4e jaar) kregen we opnieuw uitleg hierover, maar dat was dan weer te 'kinderachtig'. We hebben meer zitten lachen en giechelen dan serieuze gesprekken te voeren.
Ik vind het goed dat er een boekje uitgebracht wordt, dat kan dienen als een soort handleiding. Zo weten leerkrachten wat ze moeten brengen en op welke manier dit moet gebeuren. Het is belangrijk dat er zeker voldoende informatie gegeven wordt, dit aangepast aan het niveau en de leeftijd van de leerlingen. |
#2
|
|||
|
|||
Vriendschap, liefde, relaties en seks zijn belangrijke items die in de kijker staan bij jongeren. Het is dan ook meer dan logisch dat leerlingen op school relationele en seksuele vorming krijgen.
Of deze vorming nu door leerkrachten, door CLB - medewerkers of medewerkers van Sensoa gebeurd, is volgens mij niet zo van belang. Het is echter wel belangrijk om de juiste informatie te geven aan de leerlingen. Als leerkrachten deze vorming geven, is het een vereiste dat leerkrachten in hun opleiding of tijdens een bijscholing leren hoe men dit moet 'geven' aan de leerlingen. Dit nieuwe boek dat Sensoa uitgeeft is natuurlijk een handig hulpmiddel... maar eerlijk gezegd: op internet vind je al (bijna) ALLES over seks en relaties, dus dit boekje is volgens mij niets nieuw. Enkele voorbeelden zijn de godsdienstdidactische pakketten die je terug vindt op de Thomas-website omtrent relationele en seksuele vorming. Ze bevatten onder meer achtergrondinformatie, didactische impulsen en beeldmateriaal. Deze info is ook in een bredere context nuttig en bruikbaar. En zo is er nog veel meer te vinden op internet en in boeken! Het boek RSV van Sensoa is gewoon weeral één van de zovele handige hulpmiddelenl. Ik denk dat het beter is zoals Sanne reeds zei om bijscholing te geven aan leerkrachten zodat ze zelf vragen kunnen stellen, zelf meer te weten komen, zelf ervaringen kunnen opdoen, etc. Maar toch nog even te verduidelijking: ik vind het zeker geen slecht initiatief van Sensoa om dit boek uit te geven. ![]() Laatst aangepast door Véronique.Segers : 30th March 2011 om 19:46 |
#3
|
|||
|
|||
De organisatie Sensoa is een organisatie die de onderwerpen: soa's, liefde en seksualiteit op een zeer volwassen manier aanbrengt bij de leerlingen. Ikzelf heb als leerling een getuigenis gehad van een meisje met een soa (deze was vrijwilliger bij de organisatie Sensoa). Nog nooit had ik zo hard nagedacht bij het onderwerp soa's. Voordien was het een ver van mijn bedshow. Een soa was in mijn ogen iets wat enkel prostituees enz konden krijgen. Ik vind het dus geweldig te moeten horen dat net deze organisatie die mij het hardste heeft geraakt een handleiding over seksualiteit heeft gemaakt. Deze mensen komen dagelijks in aanraking met het onderwerp en zullen, in tegenstelling tot andere lessen, het onderwerp op een volwassen manier aankaarten.
Ok, er zijn inderdaad meer bronnen te vinden over seksualiteit. Ik vind echter dat soa's in vele van deze didactische handleidingen of zelfs educatieve spelen de reële kans op soa's niet voldoende wordt benadrukt. Ik denk dat de organisatie Sensoa hier een beter zicht op heeft. Ik vind het dus zeer handig te weten dat deze organisatie een handboek heeft uitgebracht en zal het zeker aanschaffen als ik de leerlingen seksuele opvoeding moet geven. |