![]() |
|
|
|||
|
|||
Onderwijs in joodse scholen vaak niet in orde
Dat een joodse school andere waarden en normen kent dan pakweg een katholieke school, is niet meer dan logisch. Maar, deze censuur is zoals Jasper al aanhaalt, wel erg verregaand. Te verregaand als je het mij vraagt. Vooral omdat deze censuur niet overeenstemt met de werkelijkheid. Als je over straat loopt, zie je toch immers ook wel eens een knuffelend koppeltje of een stel blote knieën? Moeten we daarvoor dan onze ogen sluiten? Deze censuur leidt tot de creatie van wereldvreemde in plaats van geëmancipeerde burgers in de maatschappij. En dat mogen we naar mijn mening niet toelaten. Toch zeker niet in door de overheid gesubsidieerde scholen. Want, op deze manier kunnen de eindtermen toch onmogelijk gehaald worden?! Of wat dacht je soms van een vakoverschrijdende eindterm als 'De leerlingen kunnen zich uiten over en gaan respectvol om met vriendschap, verliefdheid, seksuele identiteit en geaardheid, seksuele gevoelens en gedrag'?
|
|
|||
|
|||
Onderwijs in joodse scholen vaak niet in orde
Ik ben het volledig eens met de mening van Leen en Jasper. Vooral voor de scholen die subsidies krijgen van de Vlaamse overheid, vind ik het niet meer dan juist dat ze zich gedragen naar de regels die er voor hen werden opgesteld. Daarnaast moeten leerlingen net een breder kijk krijgen op de maatschappij, want enkel op die manier wordt het mogelijk om hen een kritische ingesteldheid aan te leren.
Vervolgens heb ik er begrip voor dat een andere godsdienst ook andere visies heeft, maar het is net de taak van de school om leerlingen vanuit verschillende hoeken naar de maatschappij te leren kijken, omdat ze daar thuis vaak de kans niet toe krijgen. Door bijvoorbeeld bladzijden uit de geschiedenisboeken te scheuren en hen daarna over de ontbrekende delen les te geven in de les joodse godsdienst is de kans op manipulatie van de informatie groter. Bij geschiedenis is het meestal de bedoeling om feiten weer te geven en ik twijfel er sterk aan dat dat het doel is van de lessen. Ik vind het dus belangrijk dat leerlingen een correct beeld krijgen zonder hiaten over het huidige leven en dat van vroeger. |
|
|||
|
|||
![]() Citaat:
Bij hun ligt de nadruk op de godsdienst en wordt dagelijks met het licht daar op les gegeven. Dat er niet gepraat mag worden over de evolutieleer ligt ook in die lijn en dat vind ik wel jammer, maar het is nu eenmaal hun geloof. Ik vind dat we daar met respect moeten omgaan, ook al vinden we het zelf niet oké. De Jodenbuurt is in ieder geval al wel een deel dat zich op zich op alle vlakken afschermt van de maatschappij door alles van eigen makelij te hebben zoals een school, bakker, kapper, klerenwinkel,…maar dat is een keuze die je maakt. Een kennis van mij geeft zelf les in het lager onderwijs in de Jodenschool en zegt dat het inderdaad soms moeilijk is als je zelf het geloof niet hebt. Het is er gewoon op een andere manier les geven. Er zijn vaak erg radicalere leraren bij die wel willen dat alles gedaan wordt zoals in het boekje en dat kan wel eens botsen met de mening van mensen die uit het Katholiek onderwijs komen. Ik denk dat het niet de juiste oplossing is om deze scholen ook daadwerkelijk te sluiten. Er is nu eenmaal een groot deel van de Antwerpse bevolking die Joods is. Maar anderzijds is er recent nog een school gesloten omdat het een te zwarte school was. Ik denk dat er ergens een duidelijkere lijn getrokken moet worden, want waar ligt de grens? Wanneer sluit je een school en wanneer niet? Misschien werden de eindtermen daar wel gehaald en voelden de leerlingen zich wel erg goed in de school. Dat de eindtermen niet gehaald worden in deze Joodse scholen verbaasd me niet erg. Ik volg wel de mening van de mensen hierboven, als ze subsidies krijgen van de overheid zouden ze de eindtermen wel moeten halen. Al denk ik ook niet dat alle Katholieke scholen de eindtermen halen. Het zou misschien beter zijn als er meer uitwisseling zou zijn tussen Katholieke en Jodenscholen, zo leren ze respect hebben voor elkaar en elkaar ook begrijpen. Misschien nog een ideetje voor in de toekomst. |