![]() |
|
|
|||
|
|||
Jammer genoeg heb ik het idee dat de geschreven taal in het algemeen achteruit gaat.
Zo lees je wel vaker dat jongeren naar 'sgool' gaan en dat ze 'wandele', 'spele' en 'lope'. Dit alles is, vermoed ik, voor ik een groot stuk te danken aan de vele sms'jes. 'Sgool' is namelijk een karakter minder dan 'school' en voor de werkwoorden geldt hetzelfde. Het is dan ook belangrijk dat ALLE leerkrachten zich hiervoor inzetten. Het kan niet enkel de verantwoordelijkheid zijn van de leerkracht Nederlands! Als elke leerkracht hier (een beetje) aandacht aan zou schenken zou het al wel wat beteren denk ik... |
|
|||
|
|||
Ik ben het volledig eens met Nelleke haar mening. Ik merkte tijdens mijn opleiding in het secundair onderwijs dat leerlingen onze spellingsregels niet begrepen. Ik denk dat we de oorzaak kunnen zoeken in de sms-taal maar ook in de omslachtige uitleg van spellingsregels door de leerkrachten.
Waarom leert men de leerling nog steeds moeilijke schema's of de omslachtige regel aan als er ook simpele regels (en veel natuurlijkere manieren) bestaan? Een voorbeeld van een eenvoudigere regel van dt is het in de plaats zetten van een makkelijker werkwoord: ik vind -> ik speel hij vindt -> hij speelt Een alternatief voor 't kofschip is: spelen - speelden - gespeeld tieren - tierden - getierd |