![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
DT-fouten verbeteren maar niet laten meetellen, boeit leerlingen niet. Ze negeren dat gewoon en blijven dezelfde fouten maken. Ze zullen ook geen moeite doen om het juist te schrijven.
DT-fouten verbeteren en laten meetellen, roept protest op. En het is inderdaad ook niet eerlijk zoals hierboven gezegd. Ze niet verbeteren, spaart tijd maar geeft het foute signaal.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.' -- Mark Twain |
#2
|
|||
|
|||
Wij studeren allemaal voor leerkracht dus is het aan ons om ook zeker juist te kunnen schrijven zonder dt-fouten, daar wordt hier in onze opleiding weinig belang aan gehecht. Het is ook zo dat er in de lagere cyclus in het secundair onderwijs nog wordt gelet op het schrijven van dt fouten maar waarom doen ze dit niet meer in de 2de of 3de graad? Het staat wel mooi, een dt-fout in je sollicitatiebrief. Tijd om er iets aan te doen, en niet enkel tijdens de lessen Nederlands!
|
#3
|
|||
|
|||
Ik ben het met Dorien eens. Hoeveel leerkrachten Geschiedenis, Biologie, Aardrijkskunde,....zien wel eens een dt-fout op een toets, maar negeren dit?
Dit kan leerlingen een verkeerd signaal geven, namelijk dat ze de regel enkel moeten toepassen tijdens de les Nederlands en dat foutloos schrijven niet echt belangrijk is. Bovendien durven leerlingen wel eens protesteren als er buiten de Nederlandse les op dt wordt gehamerd. Ik vind bovendien dat men ook in het 5de en het 6de jaar tijd moet vrijmaken voor dt. Men gaat er immers van uit dat leerlingen van pakweg 17 deze regel al onder de knie hebben, maar in de praktijk is dit niet zo. |
#4
|
||||
|
||||
Ik ben het zeker eens met Nathalie.
Ik heb één jaar Nederlands gevolgd in de opleiding. Natuurlijk wordt er in de Nederlandse les meer gekeken op -dt fouten, maar ik vind dat ze ook strenger mogen zijn in de andere lessen. Ik verbeterde laatst mijn medestudent van biologie op een -dt fout en die wuifde het gewoon weg met : 'we zijn nu niet met Nederlands bezig'. Fout! Ik vind dat we constant moeten bezig zijn met ons Nederlands, er is zeker ruimte voor verbetering.
__________________
Do it you own way! |
#5
|
|||
|
|||
Jammer genoeg heb ik het idee dat de geschreven taal in het algemeen achteruit gaat.
Zo lees je wel vaker dat jongeren naar 'sgool' gaan en dat ze 'wandele', 'spele' en 'lope'. Dit alles is, vermoed ik, voor ik een groot stuk te danken aan de vele sms'jes. 'Sgool' is namelijk een karakter minder dan 'school' en voor de werkwoorden geldt hetzelfde. Het is dan ook belangrijk dat ALLE leerkrachten zich hiervoor inzetten. Het kan niet enkel de verantwoordelijkheid zijn van de leerkracht Nederlands! Als elke leerkracht hier (een beetje) aandacht aan zou schenken zou het al wel wat beteren denk ik... |
#6
|
|||
|
|||
Ik ben het volledig eens met Nelleke haar mening. Ik merkte tijdens mijn opleiding in het secundair onderwijs dat leerlingen onze spellingsregels niet begrepen. Ik denk dat we de oorzaak kunnen zoeken in de sms-taal maar ook in de omslachtige uitleg van spellingsregels door de leerkrachten.
Waarom leert men de leerling nog steeds moeilijke schema's of de omslachtige regel aan als er ook simpele regels (en veel natuurlijkere manieren) bestaan? Een voorbeeld van een eenvoudigere regel van dt is het in de plaats zetten van een makkelijker werkwoord: ik vind -> ik speel hij vindt -> hij speelt Een alternatief voor 't kofschip is: spelen - speelden - gespeeld tieren - tierden - getierd |