![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Geen Turks op werkvloer en in refter? | |||
Zinnig |
![]() ![]() ![]() ![]() |
29 | 82.86% |
Onzin |
![]() ![]() ![]() ![]() |
6 | 17.14% |
Stemmers: 35. U mag niet stemmen in deze peiling |
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
Citaat:
Bas Heijne, 'Onredelijkheid', De Bezige Bij, 2007. Prinses Máxima krijgt op haar dak omdat ze de Nederlandse identiteit nog niet heeft gevonden, Yves Leterme omdat hij de Brabançonne niet kent en de moslim omdat hij geen bloemkool met bechamelsaus eet. Bas Heijne onderzoekt waarom. Maar Europa is blijkbaar iets vies geworden. Fransen en Nederlanders keerden zich tegen die Europese identiteit. Bij onze noorderburen onderzoekt een wetenschappelijke commissie de essentie van de Nederlandse identiteit. Want moet een Marokkaan Willem van Oranje kennen voor hij zich Nederlander mag noemen? En moet een allochtoon de Vlaamse Leeuw kunnen zingen voor hij zich Vlaams burger mag noemen? Moslims mogen geen hoofddoek meer dragen in loketfuncties bij de Antwerpse administratie, maar moeten dan niet ook alle kerstbomen en paaseieren uit publieke ruimtes verdwijnen? We reizen voor een prikje de wereld rond, halen onze boontjes uit Kenia en zijn via het internet met het world wide web verbonden. Maar wij maken ons druk over de Brabançonne van Leterme en de Nederlanders over het belang van Willem De Ruyter voor hun vaderlandse geschiedenis. De verlichte wereldburgers zijn provincialen geworden, elk in zijn eigen kamp of groep, lijnrecht tegenover de ander: Waal of Vlaming, moslim of verlichte, gelovig of ongelovig, links of rechts, multicultureel of trots op het eigen volk. De Nederlandse essayist Bas Heijne onderzoekt in zijn boek Onredelijkheid waar die omslag vandaan kwam. Waarom is die onredelijke behoefte aan identiteit helemaal terug? En waarom hoeven we daar volgens Heijne eigenlijk niet zo bang voor te zijn? " Misschien een aanrader om eens volledig door te lezen?! http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=16425 |
#2
|
|||
|
|||
Ik denk dat het 'verbieden' van bijvoorbeeld het Turks op het werk alleen maar bevorderend kan zijn voor de samenwerking. Mensen die het Turks niet verstaan zullen zich waarschijnlijk nogal aangevallen voelen als ze nooit iets verstaan van wat er gezegd wordt in bijvoorbeeld de refter. Je wordt er ook argwanend van vind ik. Ik heb het zelfs soms al moeilijk op een bus. Soms zit je in een bus en ben je zowat de enige die Nederlands spreekt en als dan iemand naar je kijkt en ze een andere taal spreken lijkt het al snel alsof het over jou gaat. Ik voel mij daar dan ook meestal niet zo gemakkelijk bij. Ik kan geloven dat als zoiets dagelijks gebeurd je je inderdaad niet zo zeker meer voelt. Iedereen moet elkaar kunnen verstaan en niemand mag zich buitengesloten voelen door het gebruik van een andere taal.
|
#3
|
|||
|
|||
Ik denk dat dit deels een zinnige uitspraak is, maar deels ook niet.
Ik begrijp dat de samenwerking er alleen maar op vooruit gaat als mensen dezelfde taal spreken. Ik vind het redelijk logisch dat als je in een Vlaams bedrijf werkt, je ook Nederlands spreekt. Ik zou er wel absoluut geen last van hebben mochten mijn Turkse collega's in de refter Turks met elkaar spreken. Het is misschien even een rare vergelijking voor sommigen, maar ik spreek ook in mijn eigen dialect. Dat is ook niet altijd verstaanbaar voor iedereen. Als ik wil dat alle mensen mij verstaan, pas ik mijn taal aan zodat iedereen me kan verstaan. Als het zo ook gaat in de bedrijven waar er veel buitenlanders werken, dan vind ik dat dat in orde is. Ik weet natuurlijk niet of dat ook zo gaat, maar ik kan me wel vinden in pro en contra. Omdat ik over het algemeen wel opensta voor vreemde culturen en talen vind ik het geen probleem op het eerste zicht. |
#4
|
|||
|
|||
In een bedrijf waar vlaams gesproken wordt zou er naar mijn mening op de werkvloer of in de refter geen andere taal mogen gesproken worden dan vlaams. Dit kan enkel ten goede komen van de werksfeer omdat dan iedereen mekaar begrijpt. Want als er 2 personen in een vreemde taal spreken en ze lachen en vervolgens kijken ze naar iemand kan daar een verkeerde conclusie uit getrokken worden, en zo kunnen er zich incidenten voordoen.
|