actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Bekijk Resultaten Peiling: 'Gekleurd' mopje over autodiefstal...
Moet kunnen... 46 82.14%
Nee, dank u... 10 17.86%
Stemmers: 56. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 21st November 2010, 23:40
Koen.Luyten Koen.Luyten is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door jens.cuypers
Al moet je natuurlijk wel altijd oppassen tegen wie je de mop tapt. Moslims zijn natuurlijk snel geprikkeld als het over hun godsdienst gaat, wat te begrijpen is
Ik vind het spijtig dat deze uitspraak komt. Ik begrijp dat we in onze samenleving niet bot en grof moeten zijn. Maar als je niet begrijpt dat een mop "voor te lachen" is, dan vind ik dat bijna een handicap. Rond deze stelling heb ik een perfect bijpassend filmpje(http://www.youtube.com/watch?v=JcCOktdsz-0 ) gevonden.
Hans Teeuwen is misschien soms een brug te ver i.v.m. humor. Maar in dit fragment (dat ook bekroond is tot tv-moment van het jaar in Nederland) komen wel veel uitspraken voor die voor mij wel een vorm van waarheid met zich meebrengen.
Oud 22nd November 2010, 10:08
jens.cuypers jens.cuypers is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door Koen.Luyten
Ik vind het spijtig dat deze uitspraak komt. Ik begrijp dat we in onze samenleving niet bot en grof moeten zijn. Maar als je niet begrijpt dat een mop "voor te lachen" is, dan vind ik dat bijna een handicap. Rond deze stelling heb ik een perfect bijpassend filmpje(http://www.youtube.com/watch?v=JcCOktdsz-0 ) gevonden.
Hans Teeuwen is misschien soms een brug te ver i.v.m. humor. Maar in dit fragment (dat ook bekroond is tot tv-moment van het jaar in Nederland) komen wel veel uitspraken voor die voor mij wel een vorm van waarheid met zich meebrengen.
Ik begrijp de opmerking, maar het is gewoon dat mopjes over godsdienst meestal niet echt aanvaard worden door moslims. Maar zo zijn er ook over andere culturen 'gebieden' die enorm gevoelig liggen.

Maar je zal ook niet snel tegen een onbekende een mop vertellen, dus meestal weet je wel tegen wie je zulke moppen kan en mag vertellen.
Met citaat antwoorden
Oud 24th November 2010, 14:55
Tom.Vlaminck Tom.Vlaminck is offline
Registered User

Maar wat is nu net gevoelig liggen? Als je een gehandicapt persoon bent en er wordt tegen jou een mopje over een gehandicapte gemaakt, oké dat is wel gevoelig liggen. Maar naar mijn mening is geloof/huidskleur/... nog altijd geen reden waarom een mopje niet meer grappig zou zijn? Zoals eerder aangehaald lacht een blondje even goed met domme blondjes moppen, is dit dan ook 'discriminatie'?

In onze maatschappij is er gewoon zoveel onverdraagzaamheid dat men een mopje direct als een belediging gaat zien. Tegenwoordig is zelfs vriendelijk hallo zeggen tegen iemand ook al een reden om die persoon in mekaar te slagen. Dit is niet enkel het probleem van de Islam, maar van de hele maatschappij, gebrek aan verdraagzaamheid en relativeringsvermogen. Niet alles moet zo serieus genomen worden, het leven is soms al triestig genoeg.
Met citaat antwoorden
Oud 3rd December 2010, 12:00
Tom.Vlaminck Tom.Vlaminck is offline
Registered User

Ik moet mijn mening hier toch lichtjes in herzien.
Het is ergens toch wel begrijpelijk dat mensen dit als beledigend aanzien, als dit een gevoelig punt is voor hun geloof. Als mensen streng gelovig zijn kan dit wel beledigend overkomen. Maar ik blijf ook wel van mening dat een mopje wel gemaakt moet kunnen worden, wat is het leven nog waard als er niet meer gelachen kan worden?

Citaat:
Orgineel gepost door Tom.Vlaminck
Maar wat is nu net gevoelig liggen? Als je een gehandicapt persoon bent en er wordt tegen jou een mopje over een gehandicapte gemaakt, oké dat is wel gevoelig liggen. Maar naar mijn mening is geloof/huidskleur/... nog altijd geen reden waarom een mopje niet meer grappig zou zijn? Zoals eerder aangehaald lacht een blondje even goed met domme blondjes moppen, is dit dan ook 'discriminatie'?

In onze maatschappij is er gewoon zoveel onverdraagzaamheid dat men een mopje direct als een belediging gaat zien. Tegenwoordig is zelfs vriendelijk hallo zeggen tegen iemand ook al een reden om die persoon in mekaar te slagen. Dit is niet enkel het probleem van de Islam, maar van de hele maatschappij, gebrek aan verdraagzaamheid en relativeringsvermogen. Niet alles moet zo serieus genomen worden, het leven is soms al triestig genoeg.
Met citaat antwoorden
Oud 3rd December 2010, 12:20
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Moet absoluut kunnen. Groepen die niet beledigd mogen worden, winnen aan macht. En macht maakt corrupt. Laat humor dan ook een vorm van kritiek zijn. Een drijvende kracht om de zaken continu in vraag te stellen.
Oud 3rd December 2010, 16:06
Karenoris's Avatar
Karenoris Karenoris is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door Tom.Vlaminck
Ik moet mijn mening hier toch lichtjes in herzien.
Het is ergens toch wel begrijpelijk dat mensen dit als beledigend aanzien, als dit een gevoelig punt is voor hun geloof. Als mensen streng gelovig zijn kan dit wel beledigend overkomen. Maar ik blijf ook wel van mening dat een mopje wel gemaakt moet kunnen worden, wat is het leven nog waard als er niet meer gelachen kan worden?
Lachen en lachen is twee, denk ik dan.
De grens tussen 'het kunnen relativeren' en 'het aanvoelen als een belediging' verschilt in mijn ogen van situatie tot situatie en persoon tot persoon. Eveneens de reactie is hiervan afhankelijk. Misschien kwets ik iemand, misschien zorg ik er voor dat iemand zelfvertrouwen verliest of misschien maak ik wel iemand heel erg agressief...

Kan ik in het algemeen zeggen of deze moppen kunnen of niet? Nee, dat denk ik niet. Ik kan niet spreken vanuit de ogen van de betrokken personen, wel vanuit mezelf.

Humor aanzie ik ook als een noodzakelijke factor in de samenleving, net als relativeringsvermogen. Maar dat wil niet zeggen, dat dit bij iedereen zo is. Als ik twijfel of een grap nét wel of niet kan, dan opteer ik toch voor stil te zwijgen, zeker als ik mensen er mee raak die ik niet persoonlijk ken.
Het risico om iemand te kwetsen of zelfs geweld, agressie te creëren, is het in mijn ogen niet waard om eens een secondje te lachen.
Als je een mopje maakt over iemand uit je omgeving, kan je misschien al enigszins de reactie inschatten en zo niet, heb je ook de mogelijkheid om het te gaan rechtzetten. Doe dat maar eens met een moslim die jou in Antwerpen heeft zien rijden met varkensvlees aan je spiegel...
Met citaat antwoorden
Antwoord

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:46.