![]() |
|
|||||||
![]() |
|
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Het gaat hier maar over één leerling hé. Het lijkt me een beetje voorbarig om nu al te veralgemenen en te spreken over 'de jongeren' die gewelddadig zijn geworden. Af en toe komt er zo eens een incident in de krant en wordt dat direct opgeblazen, maar dan vergeet je wel dat men op scholen met 99% van de leerlingen doorgaans géén last heeft.
Ook even in de juiste context bekijken: het gaat hier over een school in Molenbeek. Een gemeente die al meermaals de actualiteit gehaald heeft, door de problematische situatie daar als het op de (vnl. allochtone jongeren) aankomt. Als je over een multiculturele samenleving spreekt, is Molenbeek wel een treffend voorbeeld. Spijtig dat daar wel net vooral de negatieve gevolgen te zien zijn... Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat ik in de 3 jaar dat ik nu al voor de klas sta op onze school nog nooit zoiets heb meegemaakt of gehoord heb.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |
|
#2
|
|||
|
|||
|
Ik denk inderdaad ook dat je dat niet mag veralgemenen. Maar toch... Mijn mama staat in een kleuterschool en zelfs zij zegt dat kleuters van 2,5-3 jaar de leerkracht wel eens durven stampen. Als je deze kleuters dan binnen 10 jaar nog eens tegenkomt in het middelbaar onderwijs, dan vrees ik toch ook het ergste. Kinderen en jongeren kunnen steeds minder verdragen van andere kinderen of jongeren, daarnaast werken ze vaak hun frustraties uit op school( kinderen van gescheiden ouders, kinderen van een gezin met financiële problemen). Volgens mij ligt dit ook deels aan de opvoeding: mensen gaan steeds losser om met hun kinderen( jongeren mogen sneller uitgaan, jongeren krijgen sneller hun zin). Daardoor voelen ze zich sneller groot en durven ze sneller hun mond open te doen en te reageren in de les als het hun niet aanstaat. Ik herhaal nog eens dat dit niet voor alle jongeren zo is, integendeel. Maar ik vind wel dat je je deze tijd moet bewust zijn van het probleem en erop voorbereid moet zijn dat het jou als leerkracht wel kan overkomen..
|
|
#3
|
|||
|
|||
|
Ik denk dat je op school niet alleen leerstof mee moet krijgen, maar ook normen en waarden. Sommige jongeren krijgen dit niet meer mee van thuis en daarom moeten ze dit ergens leren. Dit telt ook voor het leren omgaan met kritiek. Als je later gaat werken dan krijg je ook te maken met kritiek en moet je hiermee leren omgaan. Daarom vind ik dat er in het onderwijs ook aandacht aan besteed mag worden.
We weten trouwens ook niet wat de leerkracht gezegd heeft. Dit kan misschien wel heel kwetsend zijn voor de leerling, maar dit mag nog geen rede zijn om iemand te slagen. Geweld lost niet op. |
|
#4
|
|||
|
|||
|
Ik moet zeggen, dat ik nu toch ook wel een beetje schrik krijg als ik denk dat ik klappen kan krijgen van leerlingen. Waar gaat dat naartoe met de jeugd? Het gaat inderdaad dan wel over slechts een jongere, maar dan nog.
Het is ook waar dat: terwijl dat leerlingen agressiever worden op school, dat leerkrachten steeds minder mogen doen. Dus ik denk ook wel dat wij als leerkrachten de leerlingen normen en waarden moeten bijbrengen zoals al eerder voorgesteld. Maar misschien voor de zekerheid toch ook maar een cursus zelfverdediging gaan volgen? |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Strengere opvoeding
Dit is onaanvaardbaar gedrag, deze leerling moet een zware sanctie krijgen zodat hij beseft dat hij zwaar in de fout is gegaan. Deze jongere is momenteel aangehouden. Jammer genoeg weten deze kleine criminelen dat ze binnen de kortste keren terug vrij zijn.
Ik denk dat er iets mis is met de manier waarop mensen tegenwoordig kinderen/jongeren opvoeden en dit is daar een voorbeeld van. Ze krijgen van thuis geen waarden en normen meer mee, dit werkt negatief gedrag in de hand en dit nemen ze mee naar hun school. Kinderen hebben nood aan structuur en regels, wanneer ze deze te buiten gaan moeten ze gesanctioneerd worden. Maar men moet niet gaan wachten tot een kind goed gedrag stelt en dat dan belonen (daarmee zeg ik niet dat dit slecht is), maar negatief gedrag mag zeker niet weggestopt worden (en dat is een groot probleem de dag van vandaag). Er wordt alleen gewerkt aan de positieve kanten van een kind en niet aan de negatieve kanten. Het kind weet dat wanneer hij/zij negatief gedrag stelt er toch niet naar omgekeken wordt. Anderzijds wordt er wel naar het gedrag gekeken en wordt er een diagnose gesteld zodat het kind/jongere een etiket opgeplakt krijgt i.p.v. het probleem aan te pakken. Ik wil hiermee niet zeggen dat dit voor iedereen geldt, er zijn jongeren die bijvoorbeeld thuis in een moeilijke situatie zitten en dit omzetten in negatief gedrag. Maar er wordt daar teveel aandacht aan besteed, ik meen dat bij meer dan de helft van de kinderen/jongeren die negatief gedrag stellen geen problemen in de gezinssituatie of elders zijn, het ligt gewoon aan de lichte opvoeding die ze krijgen. Vroeger was een voorval als dit ondenkbaar, vandaag de dag horen we bijna niets anders dan kinderen en jongeren die hun leerkracht stampen, uitschelden,... We kunnen nu wel zeggen, "maar dit is gebeurd in Molenbeek, daar komt vaker geweld voor". Dan denk ik dat deze mensen het gedrag van kinderen/jongeren in onze scholen in de omgeving niet zien. Ik hoor steeds vaker ouders klagen dat hun kind onhandelbaar is, ook op school. Dit valt niet alleen voor in Molenbeek, maar tegenwoordig overal. Al is dit voorval in Molenbeek wel extreem. |