![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Het is een goed idee om de lichten op de autosnelweg te doven.
Zoals Wim hieronder al vermeld heeft doen ze dat al langer in Frankrijk en er zijn hierdoor minder ongevallen gebeurd. De mensen zullen dan aandachtiger zijn op de weg en ze zullen eerder geneigd zijn om hun snelheid aan te passen aan de omstandigheden. Het zal ook een goede zaak zijn voor het milieu, doordat de mensen trager gaan rijden. Er is dan minder vervuiling. Financieel zal het ook goedkoper zijn, doordat er minder elektriciteit verbruikt wordt. |
#2
|
|||
|
|||
Ik ben het zeer eens met de mening van Charlotte. Het heeft zowel voordelen als nadelen. Voordelen zijn natuurlijk het besparen. Nadelen zijn dan weer wel dat er volgens mij meer ongelukken gaan gebeuren. Ik weet uit ervaring dat het op sommige plaatsen wel nood is aan verlichting. Zeker op de nationale wegen. Wat ik voorstel is meer verlichting op de autosnelweg al weg nemen. Er staan, naar mijn mening, te veel palen. Als ze er nu al eens 3 per 5 palen eruit zouden halen, zou dit ook al veel besparing zijn. Op de gewone wegen zou ik op plaatsen waar de wegen of gevaarlijke punten zijn wel de verlichting behouden. Dit om ongevallen al te voorkomen.
|
#3
|
|||
|
|||
Ik heb gehoord dat het enorme aantal verlichtingspalen en de stroom die ze verbruiken door de Duitsers werd betaald, als herstelbetalingen na de eerste wereldoorlog. Best wel grappig dat deze betalingen op zondag 3 oktober zijn afgelopen, en nu komen ze met dit bericht naar buiten, we zouden het nog bijna gaan geloven.
![]() Even serieus, ik vind het een goede zaak. Anderhalf tot twee miljoen euro besparen is best veel geld, en uit statistieken blijkt dat in de buurlanden (waar niet zoveel licht is 's nachts) daarom niet meer ongelukken zijn, eerder het tegengestelde. Bovendien hebben ze ook gezegd dat op belangrijke plaatsen zoals kruispunten en op- en afritten de lichten zullen blijven branden, dus dat kan ook geen probleem vormen. |
#4
|
|||
|
|||
Ik vind het een goede besparing voor het milieu.
Misschien gebeuren er meer ongelukken door het doven van de openbare verlichting, ofwel kunnen de chauffeurs juist voorzichtiger gaan rijden en hun rijgedrag aanpassen. |
#5
|
||||
|
||||
"..De minister verwacht dat de politiek en de hulpdiensten er tegen volgende zomer klaar voor zijn. "Onverlicht is niet onveilig..."
lol ? beetje tegenstrijdig statement, niet? Hoe dan ook lijkt de huidige regeling meer dan volstaan. Belgie is al jaren het meest lichtvervuilde land van Europa, en denken dat dit 1. de rekening gaat drukken of 2. deze vervuiling gaat tegengaan, is relatief ijdel. Ik meen dat elke lichtpaal langs de autosnelweg destijds 1miljoen BEF (25 000 euro) gekost heeft. Dit zou dus nu plots een compleet nutteloos gemaakte uitgave zijn? Uitgerekend is het bedrag verstommend, als deze maatregel doorgevoerd wordt. (insider)Laat de Geelse ring de Geelse ring blijven, en de rest van het land voor wat het is.(/insider) Eventueel kunnen een paar gemeenten daar nog in volgen, but I wouldn't get carried away, to be honest. |