actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Bekijk Resultaten Peiling: Aparte klassen voor allochtone en autochtone leerlingen...
...is discriminatie 40 67.80%
...is beter voor elke kind 10 16.95%
...moet wel om concentratiescholen te vermijden 9 15.25%
Stemmers: 59. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th October 2010, 18:34
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door Caroline.Verbraeken
Verder wil ik het ook hebben over het woord 'volgeboekt'. Het is namelijk zo dat als een school echt 'vol' zit, dat ze leerlingen kunnen weigeren, zowel allochtone als autochtone leerlingen natuurlijk.
http://www.ond.vlaanderen.be/GOK/oud...jvingsrecht/#2

Mag een school de inschrijving van mijn kind weigeren?
Een school kan slechts in enkele gevallen de inschrijving van uw kind weigeren:
1. De school is ‘vol’. Dit betekent dat de vooropgestelde, maximale capaciteit bereikt is. Het schoolbestuur kan zelf – op basis van de materiële omstandigheden - bepalen wat de maximale capaciteit van de school, het niveau of het leerjaar is.
Een school kan inderdaad zelf beslissen hoeveel leerlingen het toe laat in welk jaar en in welke klas (bv. max. 4 klassen in het 2e jaar BSO, max. 15 lln per klas... dus 60 lln in totaal) afhankelijk van een heleboel criteria en die kunnen jaar per jaar verschillen.

Maar een school kan niet kiezen wie er zich inschrijft. Die eerste 60 lln die zich inschrijven kunnen dus toevallig allochtonen zijn en dan kan je die niet weigeren. Het principe van 'wie eerst komt, eerst maalt' dus.


Om Femke even bij te treden: het probleem is dat autochtonen hun kinderen niet meer willen inschrijven op de school, vandaar: concentratieschool. Wààrom dat precies zo is, weten we niet, hoewel we daarover misschien wel een aantal veronderstellingen kunnnen maken.

De vraag is dus: hoe los je dat op zonder de wet te overtreden?

Vandaar ook mijn eerste reactie over de maatregel om allochtonen en autochtonen te scheiden: het is zeker niet kosher, maar misschien wel nodig? Des te meer ik er over nadenk, des te meer nadelen ik kan bedenken. Maar het alternatief (nl. een 100% concentratieschool) is misschien nog erger, want dan kunnen we binnenkort spreken over segregatiescholen.

Nu hebben we het overigens alleen over de gevolgen voor de leerlingen, maar ook voor de leerkrachten zijn die ingrijpend. Wat de beslissing uiteindelijk ook zal zijn.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th October 2010, 18:37
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Caroline, wat ik hierboven zeg is eigenlijk voor een stuk hetzelfde als wat jij daarvoor zei. Alleen stond dat er nog niet toen ik begon te typen.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th October 2010, 18:50
Femke.Van.Dyck Femke.Van.Dyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 86
Maar Kenny, om eventjes verder in te gaan op wat jij zei van de leerlingen wél te splitsen?
KAN (ik denk alleen maar even luidop) het dan niet zijn dat sommige klassen zich als "superieur" gaan beschouwen? En andere leerlingen zich minderwaardig gaan voelen?
Dit is dan (als dit het geval zou zijn) ook nefast voor de school...
Wat denk je hiervan?
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 5th October 2010, 18:37
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door Femke.Van.Dyck
Maar Kenny, om eventjes verder in te gaan op wat jij zei van de leerlingen wél te splitsen?
KAN (ik denk alleen maar even luidop) het dan niet zijn dat sommige klassen zich als "superieur" gaan beschouwen? En andere leerlingen zich minderwaardig gaan voelen?
Dit is dan (als dit het geval zou zijn) ook nefast voor de school...
Wat denk je hiervan?
Dat kàn, ja. Ik zie heel wat nadelen, zoals ik al zei. Wel even opmerken dat het hier om een lagere school gaat. Ik weet niet genoeg over de psychologische en sociale ontwikkeling van een kind om daar veel over te zeggen, maar ik kan me inbeelden dat dergelijke ideeen van superioriteit zich pas later vormen.

Overigens ook niet vergeten dat dat probleem nu ook al bestaat of kan bestaan (bv. tussen ASO- en BSO-klassen). Waar ik echter van overtuigd ben, is dat die mix (zij het dan tussen ASO-BSO, allochtoon-autochtoon of wat dan ook) altijd beter is, of toch meer bevorderlijk voor het wederzijds respect, dan een scheiding van die groepen.

En dat is waar deze school tegen vecht: tegen het feit dat deze school over een aantal jaar geen autochtonen meer heeft. Dan is de scheiding immers finaal en zeer moeilijk omkeerbaar. En dan kan dat superieur gevoel ook optreden, iets in de trend van: 'toch niet naar het OLV-college in Lokeren? Dat is een ...-school'.


Citaat:
Orgineel gepost door Caroline.Verbraeken
Wel, zei ik dat als 'mijn' maatregel doorgevoerd zou worden, er beslissingen zouden moeten worden herzien, bijvoorbeeld deze van het weigeren van leerlingen. Het zou eerst goedgekeurd moeten worden dat een school kan kiezen wie toegelaten wordt en wie niet.
Jouw maatregel zie ik inderdaad ook niet meteen voor morgen, hoewel er misschien wel wat in zit. Komt trouwens nog een praktisch probleem bij: hoe bepaal je wie allochtoon is en wie niet?
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 4th October 2010, 19:07
Caroline.Verbraeken's Avatar
Caroline.Verbraeken Caroline.Verbraeken is offline
Caroline
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Beerse/Lille
Posts: 89
Citaat:
Orgineel gepost door Kenny
Maar een school kan niet kiezen wie er zich inschrijft. Die eerste 60 lln die zich inschrijven kunnen dus toevallig allochtonen zijn en dan kan je die niet weigeren. Het principe van 'wie eerst komt, eerst maalt' dus.
Kenny, ik weet wat ik daar heb gezet, ik had het daar enkel over het woord 'volgeboekt'. Het is inderdaad zo dat men de leerlingen niet kan weigeren totdat de school effectief aan zijn volledige capaciteit zit.
Femke heeft mij daar enkele posts geleden ook al op gewezen en daar heeft ze inderdaad gelijk in. Daar had ik in eerste instantie niet aan gedacht, maar wat jij net had geciteerd, bedoelde ik niet meer op het weigeren van leerlingen voor de school effectief vol zit, maar op het weigeren van leerlingen OMDAT de school vol zit.
Wel, zei ik dat als 'mijn' maatregel doorgevoerd zou worden, er beslissingen zouden moeten worden herzien, bijvoorbeeld deze van het weigeren van leerlingen. Het zou eerst goedgekeurd moeten worden dat een school kan kiezen wie toegelaten wordt en wie niet. En dit zie ik eerlijk gezegd niet meteen gebeuren.
Het is ook door erover te praten dat anderen je kunnen doen inzien dat een voorstel niet altijd even goed is als het oorspronkelijk leek. Het is gewoon zo dat er voor mijn idee heel wat veranderingen doorgevoerd zullen moeten worden, dus mijn voorstel zal ook wel bij de moeilijkste voorstellen horen om effectief te verwezenlijken.
Zo'n beslissing nemen is natuurlijk altijd wikken en wegen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:48.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.