![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Aparte klassen voor allochtone en autochtone leerlingen... | |||
...is discriminatie |
![]() ![]() ![]() ![]() |
40 | 67.80% |
...is beter voor elke kind |
![]() ![]() ![]() ![]() |
10 | 16.95% |
...moet wel om concentratiescholen te vermijden |
![]() ![]() ![]() ![]() |
9 | 15.25% |
Stemmers: 59. U mag niet stemmen in deze peiling |
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
Citaat:
Maar een school kan niet kiezen wie er zich inschrijft. Die eerste 60 lln die zich inschrijven kunnen dus toevallig allochtonen zijn en dan kan je die niet weigeren. Het principe van 'wie eerst komt, eerst maalt' dus. Om Femke even bij te treden: het probleem is dat autochtonen hun kinderen niet meer willen inschrijven op de school, vandaar: concentratieschool. Wààrom dat precies zo is, weten we niet, hoewel we daarover misschien wel een aantal veronderstellingen kunnnen maken. De vraag is dus: hoe los je dat op zonder de wet te overtreden? Vandaar ook mijn eerste reactie over de maatregel om allochtonen en autochtonen te scheiden: het is zeker niet kosher, maar misschien wel nodig? Des te meer ik er over nadenk, des te meer nadelen ik kan bedenken. Maar het alternatief (nl. een 100% concentratieschool) is misschien nog erger, want dan kunnen we binnenkort spreken over segregatiescholen. Nu hebben we het overigens alleen over de gevolgen voor de leerlingen, maar ook voor de leerkrachten zijn die ingrijpend. Wat de beslissing uiteindelijk ook zal zijn.
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.' -- Mark Twain |
#2
|
||||
|
||||
Caroline, wat ik hierboven zeg is eigenlijk voor een stuk hetzelfde als wat jij daarvoor zei. Alleen stond dat er nog niet toen ik begon te typen.
![]()
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.' -- Mark Twain |
#3
|
|||
|
|||
Maar Kenny, om eventjes verder in te gaan op wat jij zei van de leerlingen wél te splitsen?
KAN (ik denk alleen maar even luidop) het dan niet zijn dat sommige klassen zich als "superieur" gaan beschouwen? En andere leerlingen zich minderwaardig gaan voelen? Dit is dan (als dit het geval zou zijn) ook nefast voor de school... Wat denk je hiervan? |
#4
|
||||
|
||||
Citaat:
Overigens ook niet vergeten dat dat probleem nu ook al bestaat of kan bestaan (bv. tussen ASO- en BSO-klassen). Waar ik echter van overtuigd ben, is dat die mix (zij het dan tussen ASO-BSO, allochtoon-autochtoon of wat dan ook) altijd beter is, of toch meer bevorderlijk voor het wederzijds respect, dan een scheiding van die groepen. En dat is waar deze school tegen vecht: tegen het feit dat deze school over een aantal jaar geen autochtonen meer heeft. Dan is de scheiding immers finaal en zeer moeilijk omkeerbaar. En dan kan dat superieur gevoel ook optreden, iets in de trend van: 'toch niet naar het OLV-college in Lokeren? Dat is een ...-school'. Citaat:
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.' -- Mark Twain |
#5
|
||||
|
||||
Citaat:
Femke heeft mij daar enkele posts geleden ook al op gewezen en daar heeft ze inderdaad gelijk in. Daar had ik in eerste instantie niet aan gedacht, maar wat jij net had geciteerd, bedoelde ik niet meer op het weigeren van leerlingen voor de school effectief vol zit, maar op het weigeren van leerlingen OMDAT de school vol zit. Wel, zei ik dat als 'mijn' maatregel doorgevoerd zou worden, er beslissingen zouden moeten worden herzien, bijvoorbeeld deze van het weigeren van leerlingen. Het zou eerst goedgekeurd moeten worden dat een school kan kiezen wie toegelaten wordt en wie niet. En dit zie ik eerlijk gezegd niet meteen gebeuren. Het is ook door erover te praten dat anderen je kunnen doen inzien dat een voorstel niet altijd even goed is als het oorspronkelijk leek. Het is gewoon zo dat er voor mijn idee heel wat veranderingen doorgevoerd zullen moeten worden, dus mijn voorstel zal ook wel bij de moeilijkste voorstellen horen om effectief te verwezenlijken. Zo'n beslissing nemen is natuurlijk altijd wikken en wegen. |