actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > VARIA > Polls
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Bekijk Resultaten Peiling: Aparte klassen voor allochtone en autochtone leerlingen...
...is discriminatie 40 67.80%
...is beter voor elke kind 10 16.95%
...moet wel om concentratiescholen te vermijden 9 15.25%
Stemmers: 59. U mag niet stemmen in deze peiling

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 22nd September 2010, 20:26
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User

dubbel gevoel

Ergens begrijp ik het wel. Het gevoel dat ik hierbij krijg is dat de allochtone kinderen als 'zwakke schakel' worden bekeken en hierdoor apart worden gezet.
Zo krijgen ook zij een beter aangepaste opleiding voor hun.
Het feit dat het allochtone kinderen zijn maakt het weer zo gezegd racistisch, wanneer ik denk dat die school gewoon klassen wil maken met sterke en zwakke leerlingen.
Maar ik vind wel dat ze het anders moeten aanpakken, niet enkel een klas allochtonen maken maar gewoon echt kijken tussen alle leerlingen wie te zwak is.
Want hier wordt er van uit gegaan dat alle allochtonen 'zwak' zijn.
Met citaat antwoorden
Oud 23rd September 2010, 13:41
Joeri Op de Beeck's Avatar
Joeri Op de Beeck Joeri Op de Beeck is offline
Registered User

Ik snap de redenering van die school voor 100% en ik steun ze ook... De gemiddelde autochtone ouder heeft het niet met het idee dat hun kind thuiskomt met de nieuwe beste vrienden Mohammed en Achmed. Er zijn nu eenmaal veel niet al te possitieve vooroordelen over allochtone jongeren en daar gaat niets aan kunnen verandert worden. Om die school op de vingers te gaan tikken omdat ze nog graag een school hebben met autochtone kinderen vind ik onnodig en belachelijk. Langs de andere kant wel een mooi voorbeeld van hoe in België de autochtone belanghebbenden braaf tot laatst moeten wachten...
Met citaat antwoorden
Oud 23rd September 2010, 17:36
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Citaat:
Citaat:
Orgineel gepost door veronique.geussens
Citaat:
Orgineel gepost door Joeri Op de Beeck
Ik snap de redenering van die school voor 100% en ik steun ze ook... De gemiddelde autochtone ouder heeft het niet met het idee dat hun kind thuiskomt met de nieuwe beste vrienden Mohammed en Achmed.
Ik weet niet of jullie het artikel gelezen hebben, maar er staat nergens iets vermeld over te zwakke allochtone kinderen of ouders die niet graag hebben dat Mohammed komt spelen.

De school wil vermijden dat ze een concentratieschool wordt. En gezien het aantal allochtone leerlingen (70%!) lijkt dat eerder iets voor korte termijn dan voor lange termijn.

Aangezien men geen leerlingen mag weigeren bij de inschrijving, kan ik deze maatregel wel steunen... maar echt kosher vind ik het niet.
Oud 28th September 2010, 15:15
Felix.Luyckx Felix.Luyckx is offline
Registered User

Het is inderdaad een gekend probleem dat er steeds meer allochtone leerlingen in de scholen komen en dit vergroot inderdaad zeker en vast de kans op de vorming van concentratiescholen.

De oplossing die hier echter geboden wordt is, in mijn ogen, hiermee vergelijkbaar. Men creëert op deze manier namelijk een concentratieafdeling binnen de school.
De hele school bevat dan misschien geen 100% allochtone leerlingen, maar 70% van de klassen wel. Waarschijnlijk worden deze klassen dan ook nog apart bekeken en anders behandeld.
Een echt goede oplossing lijkt dit mij dus niet.

Hoe het wel exact zou moeten weet ik ook niet. Wel denk ik dat, om de integratie van de allochtonen te bevorderen, het belangrijk is om de allochtone kinderen met de autochtone kinderen te laten omgaan en samen op te groeien. Als de leerlingen namelijk in concentratieklassen zitten is er voor hen geen enkele reden om zich aan te passen. De enige autochtoon in de klas is dan waarschijnlijk de leerkracht. Dit is dus niet echt een ideale situatie.
Om bovenstaande reden lijkt het mij dan ook logischer een limiet te zetten op het aantal allochtonen. Dit lijkt misschien racistisch, maar dit is het net niet. Als het aantal allochtone leerlingen in de school beperkt blijft, is het ook eenvoudiger om hen goed op te leiden en Nederlands te leren of te helpen bij problemen. Ook zullen ze zich dan eenvoudiger aanpassen aan onze Westerse waarden en normen. Wanneer ze echter in (sorry voor het woord) gettoklassen worden onderverdeeld is er voor hen totaal geen reden om hun individuele cultuur aan te passen aan de heersende maatschappijcultuur.

mijn mening
Met citaat antwoorden
Oud 28th September 2010, 18:07
ellen.snoeckx ellen.snoeckx is offline
Student

Goh,

Ik begrijp de reactie van die school wel, maar het lijkt me geen goed idee. Zo gaat men die allochtone leerlingen volledig afzonderen van de rest, dus eigenlijk is er geen verschil met de concentratiescholen...

Dit lost trouwens niets op want de allochtonen blijven alleen contact houden met elkaar en hebben eigenlijk geen/weinig contact met de autochtone leerlingen. Daardoor gaan ze zich weinig/niet kunnen aanpassen, aangezien ze waarschijnlijk weinig van onze cultuur kennen...

Mij lijkt het gewoon het beste om de klassen gemengd te houden (want op deze manier lijkt het echt wel discriminatie...).

Citaat:
De school doet dit naar eigen zeggen om de vlucht van de autochtone leerlingen tegen te gaan.
Dit vind ik eigenlijk een zwak excuus. Er zijn altijd wel scholen waar meer allochtonen zitten dan ergens anders, dus daar kun je als ouder gemakkelijk rekening mee houden.
(Denk maar aan het aantal allochtonen in een Atheneum tegenover het aantal in een katholieke school).

Bovendien vind ik het een slecht idee om alle allochtone leerlingen in dezelfde groep te plaatsen; de ene wil/kan immers al beter leren dan de andere.

Dus naar mijn mening kan men de klassen beter gesplitst houden.
Met citaat antwoorden
Oud 30th September 2010, 00:42
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User

Dit is geen gemakkelijke.
Ik denk dat de directie van deze school niet zomaar over een nacht ijs gegaan is. Onderzoek heeft aangetoond dat de meeste allochtonen een taalachterstand hebben. Door hen apart te zetten, kan je veel gemakkelijker differentiëren. Sommige kinderen die op latere leeftijd naar België gekomen zijn, hebben waarschijnlijk nog meer in te halen buiten de taal. Bovendien, zonder racistisch, noch discriminerend te zijn, mogen we onze ogen niet sluiten voor de realiteit. Het zou prachtig zijn mocht iedereen, zonder problemen, met mekaar kunnen leven, maar ook het verschil in cultuur kan je niet zomaar weggommen. Het vraagt grote inspanningen langs beide kanten om hiermee om te gaan. Het kan vonken geven in een klas, waardoor "het zich goed voelen in de klas" in het gedrang komt. Waarmee ik niet per definitie wil zeggen dat dit altijd zo is. Gelukkig zijn er allochtonen die zich volledig geïntegreerd hebben in onze samenleving.
Een argument om leerlingen niet apart te zetten, zou kunnen zijn dat de school een weerspiegeling is van de latere maatschappij waarin men moet leren met iedereen om te gaan. Opvoedkundig en sociaal gezien is dit dus een pluspunt.
Samen of apart? Het blijft een moeilijke.
Met citaat antwoorden
Oud 30th September 2010, 11:27
Caroline.Verbraeken's Avatar
Caroline.Verbraeken Caroline.Verbraeken is offline
Caroline

Samengevat

Citaat:
Orgineel gepost door ellen.snoeckx
Goh,

Mij lijkt het gewoon het beste om de klassen gemengd te houden (want op deze manier lijkt het echt wel discriminatie...).
Citaat:
Orgineel gepost door Felix.Luyckx

Hoe het wel exact zou moeten weet ik ook niet. Wel denk ik dat, om de integratie van de allochtonen te bevorderen, het belangrijk is om de allochtone kinderen met de autochtone kinderen te laten omgaan en samen op te groeien.

Als het aantal allochtone leerlingen in de school beperkt blijft, is het ook eenvoudiger om hen goed op te leiden en Nederlands te leren of te helpen bij problemen. Ook zullen ze zich dan eenvoudiger aanpassen aan onze Westerse waarden en normen.
Ik denk dat het enigzinds wel mogelijk is om hiervoor een oplossing te vinden.
Dit is volgens mij ook wel nodig want zoals hieronder te zien is, is dit een welbesproken onderwerp.

Volgens mij lijkt het een goede oplossing om de klassen toch te mengen, maar het aantal allochtone leerlingen zeker niet te laten overwegen.
Hiervoor is natuurlijk wel een maatregel nodig voor heel de school, als er meer allochtone leerlingen op deze school zitten dan autochtone leerlingen, zal men dit niet op elke klas kunnen toepassen en daardoor voelen sommige klassen zich op hun beurt misschien weer gediscrimineerd.

Na al deze commentaren gelezen te hebben, denk ik dat men per klas een duidelijk overwegend percentage autochtone leerlingen kan plaatsen en hierbij dus ook enkele allochtone leerlingen.
Zoals Felix ook zei, niet met de bedoeling discriminerend over te komen, maar ook voor de goede zaak voor de allochtone leerlingen.
De allochtone leerlingen zullen volgens mijn mening de taal op deze manier op een betere, misschien wel snellere manier kunnen leren en tegelijkertijd hebben de leerlingen ook de mogelijkheid om met elkaar om te gaan (allochtone leerlingen met autochtone leerlingen).

Ik denk dat als een klas overwegend uit allochtone leerlingen bestaat, ze samen zullen hokken en gewoon onderling hun eigen taal zullen blijven spreken (niet slecht bedoeld), terwijl als er minder allochtone leerlingen in een gemende (overwegend autochtone) klas zitten, ze sneller geneigd zullen zijn met autochtone leerlingen om te gaan.

Het is niet zo dat allochtone leerlingen geen moeite doen, ik heb er zelf ervaring mee en ik weet dat het ook heel goed kan klikken tussen autochtone leerlingen en allochtone leerlingen.

Zoals ik al zei is het wel nodig om voor heel de school maatregelen te treffen, zoals ik in de eerst post al zei, bijvoorbeeld een maximumpercentage voorop te stellen zodat de klassen ook op deze manier ingedeeld kunnen worden.
Met citaat antwoorden
Oud 3rd October 2010, 13:49
Charlotte.Smekens Charlotte.Smekens is offline
Registered User

Dilemma

Volgens mij is iedereen het erover eens dat dit een echt dilemma is, want wat is nu de beste oplossing: aparte klassen of gemengde klassen?
Als het belangrijkste argument voor aparte klassen een “niveauverschil” tussen allochtone en autochtone leerlingen is, dan lijkt me dat niet genoeg. Er zijn immers ook verschillen binnen de autochtone leerlingen. In de basisschool wordt er nog geen onderscheid gemaakt tussen ASO, TSO en BSO, dus is het niet meer dan normaal dat er een grote variatie bestaat binnen één klas. Persoonlijk vind ik niet dat een school dan al meteen aparte klassen moet maken voor sterke en zwakke leerlingen, aangezien beide elkaar net kunnen compenseren, aanvullen en versterken. Je kunt van elkaar een heleboel leren: wat de ene kan, kan de andere niet en omgekeerd. Natuurlijk bestaat de kans dat de zwakkeren de sterken gaan vertragen, maar ook daar is een oplossing voor. Zo is het best mogelijk om bijvoorbeeld voor bepaalde lessen waarin te veel verschillen zijn, zoals bijvoorbeeld Nederlands of Frans, verschillende “niveaugroepen” op te bouwen. Als bijvoorbeeld alle klassen van het vijfde leerjaar op hetzelfde moment Frans hebben, dan kan je over de klassen heen differentiëren en een “sterke” en een “zwakkere” groep maken. Er zullen namelijk evengoed autochtone leerlingen zijn die problemen hebben met Frans, of allochtone leerlingen die net erg goed zijn in Frans. Waar ik in de lagere school heb gezeten, werd er één dag per week ingelast waarop sterke leerlingen zelfstandig een project mochten uitvoeren en zwakkere leerlingen bijles kregen. Ook dit is een oplossing om toch te kunnen differentiëren, zonder aparte klassen te maken voor sterke en zwakke leerlingen.
Een ander argument (misschien wel het belangrijkste voor de ouders) is het cultuurverschil: ouders willen geen allochtone leerlingen bij hun kinderen in de klas, of toch zeker niet te veel. Persoonlijk vind ik dat een tegenstrijdig argument: hoe kunnen cultuurverschillen nu verkleinen als je de culturen isoleert? Het onderscheid tussen “allochtoon” en “autochtoon” wordt in stand gehouden door beide culturen van elkaar af te zonderen. Pas wanneer je ze met elkaar mengt, gaan ze gebruiken en gewoontes van elkaar overnemen en van elkaar leren en wordt de kloof steeds kleiner.
Hoe dan ook begrijp ik de beslissing van de school wel: dit is eigenlijk een soort wanhoopsdaad om een leegloop van autochtone leerlingen tegen te gaan. Je kunt immers geen gemengde klassen meer maken wanneer er nog slechts één van de twee groepen (namelijk de allochtone leerlingen) overblijft…
Met citaat antwoorden
Oud 8th October 2010, 13:02
Dimitri Nooytens Dimitri Nooytens is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door veronique.geussens
Ergens begrijp ik het wel. Het gevoel dat ik hierbij krijg is dat de allochtone kinderen als 'zwakke schakel' worden bekeken en hierdoor apart worden gezet.
Zo krijgen ook zij een beter aangepaste opleiding voor hun.
Het feit dat het allochtone kinderen zijn maakt het weer zo gezegd racistisch, wanneer ik denk dat die school gewoon klassen wil maken met sterke en zwakke leerlingen.
Maar ik vind wel dat ze het anders moeten aanpakken, niet enkel een klas allochtonen maken maar gewoon echt kijken tussen alle leerlingen wie te zwak is.
Ik geef je gelijk.
Ik heb er ook een dubbel gevoel bij. Aangezien een scheiding van 'zwakkeren' en 'sterkere' een verbetering kan teweeg brengen zou ik zeggen "Go for it".
Maar anderzijds is het niet de bedoeling om allochtonen af te schilderen als zwakkere. Tussen al die allochtonen zitten er allicht ook knappe koppen en deze moeten niet weggeschreven worden door het feit dat ze allochtoon zijn.
En daarom denk ik ook dat jouw oplossing wel een goede is. Kijk tussen de allochtonen en autochtonen wie er 'zwak' en 'sterk' zijn en zet die bij elkaar.
Met citaat antwoorden
Oud 11th October 2010, 14:09
Caroline.Verbraeken's Avatar
Caroline.Verbraeken Caroline.Verbraeken is offline
Caroline

Citaat:
Orgineel gepost door Dimitri Nooytens
Ik geef je gelijk.
Ik heb er ook een dubbel gevoel bij. Aangezien een scheiding van 'zwakkeren' en 'sterkere' een verbetering kan teweeg brengen zou ik zeggen "Go for it".
Maar anderzijds is het niet de bedoeling om allochtonen af te schilderen als zwakkere. Tussen al die allochtonen zitten er allicht ook knappe koppen en deze moeten niet weggeschreven worden door het feit dat ze allochtoon zijn.
En daarom denk ik ook dat jouw oplossing wel een goede is. Kijk tussen de allochtonen en autochtonen wie er 'zwak' en 'sterk' zijn en zet die bij elkaar.
Ik denk dat je hierbij het probleem een beetje verschuift, het gaat er niet over dat leerlingen niet kunnen volgen of dergelijke, het gaat erover dat autochtone leerlingen stilletjes aan deze school verlaten omdat deze school vooral allochtone leerlingen heeft. (ik bedoel dit niet racistisch)
Het zou inderdaad wel een goed idee kunnen zijn, maar dit is denk ik niet de oplossing voor het probleem dat zich hier op dit moment voordoet.
Ik maak hierbij ook de bedenking dat leerlingen die sterk zijn de 'zwakkere' leerlingen op bepaalde gebieden kunnen helpen. En volgens mij maak je het verschil ook groter door de 'sterke' leerlingen in een klas te zetten en de 'zwakke' leerlingen in een andere klas.
Hoe maak je dat onderscheid trouwens? Een leerling kan goed zijn in wiskunde, maar de grammatica van de talen absoluut niet begrijpen en nog een andere leerling kan dan weer goed zijn in talen maar dan weer niet in wiskunde. Volgens mij kunnen deze leerlingen elkaar wat helpen/aanvullen en daarom zou ik ze samen laten zitten, maar ik begrijp jullie standpunt.
Ik ben zoals jullie ook van mening dat men er niet vanuit mag gaan dat allochtone leerlingen automatisch minder slim zouden zijn, want dat is soms absoluut niet waar.
Om terug te komen op het eigenlijke probleem, ik denk dat dit voorstel van 'sterke' en 'zwakke' leerlingen te scheiden niet geschikt is voor dit probleem, maar wel effectief kan zijn bij andere problemen.
Ik zou het trouwens niet leuk vinden om in de klas van de 'zwakke' leerlingen te zitten.
Wel, kan je jullie voorstel volgens mij goed gebruiken om kleine klasjes te maken die eventueel samen kunnen komen na school om het vak wiskunde of frans,... nog eens goed te bekijken en de moeilijkheden van de baan te krijgen.
Dus ik vind jullie voorstel absoluut niet slecht, maar voor dit geval, denk ik dat er meer geschikte oplossingen zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:58.