![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Dit is een zeer interessant artikel voor ons als toekomstige leraren! Wanneer ik dit deze morgen hoorde op het nieuws kwam dit herkenbaar voor. Mijn vorige stage moest ik eens 4 uur lesgeven. Wanneer ik dan s'avonds thuiskwam voelde ik dat aan mijn stem. Dit had mede te maken dat ik het laatste lesuur mijn stem vaak moest verheffen. Dat klasse een initiatief neemt om deze problemen te verhelpen of te verminderen is super!! Want het vak communicatie is enkel in het eerste jaar van onze opleiding en nadien moeten we dit zelf ondersteunen!
Dat de leraren met stemproblemen 19 dagen afwezig zullen zijn is wel veel vind ik! Hopelijk is dat bij mij niet het geval! |
#2
|
||||
|
||||
Tijdens mijn stages heb ik al meerdere malen opmerkingen gekregen over mijn stem. Vooral tijdens informatica merk ik dat ik hier last van heb. Het is namelijk moeilijk om boven al de computers uit te komen. Alle computers staan gedurende de les aan en daarnaast is er ook nog een voortdurend werkende computer. Dit zorgt toch wel voor het nodige lawaai.
In het eerste jaar kregen we stemondersteuning tijdens het vak communicatieve vaardigheden. Deze ondersteuning moest je enkel volgen wanneer de docente dit nodig vond. Dit werd bepaald d.m.v. een screening aan het begin van het schooljaar. Het moet dus niet door alle studenten gevolgd worden. Ik was één van de studenten die hier wél naartoe moest gaan. We kregen uitleg over hoe we het beste onze stem konden gebruiken, hoe we luid konden praten zonder onze stem te forceren, enzovoort. Toen ik deze uitleg kreeg, dacht ik “Allee, waarvoor moeten we dat nu weten? Dat is nu toch geen probleem?” Nu merk ik dat deze ondersteuning en uitleg veel meer nut had gehad wanneer we deze zouden krijgen in het tweede jaar. In het eerste jaar moet je maar enkele uren lesgeven en heb je nog niet zo veel last van je stem. Je houdt simpelweg geen rekening met de tips die gegeven zijn (of ik in ieder geval toch niet…) In het tweede jaar duurt de stageperiode in een externe school één tot twee weken. Dat begin ik na een tijdje toch wel echt te voelen aan mijn stem. Net daarom denk ik dat je in het tweede jaar deze tips beter kan gebruiken dan in het eerste jaar. |
#3
|
|||
|
|||
Het is logisch dat er zo veel leerkrachten stemproblemen hebben. Heel de dag praten is niet zo evident.
Van doceren naar zelfstandig leren is dus in dit geval ook weer een goede evolutie! Als de leerlingen meer zelfstandig moeten werken, zal de leerkracht minder moeten doceren en dus minder moeten praten. Dit zal al veel minder belastend zijn voor de stem. Ik denk dat veel mensen ook wel vaak hun stem 'forceren' zonder dat ze het weten. Daarom is het belangrijk dat men in de lerarenopleiding hier toch wel genoeg aandacht aan geeft. Ik denk dat dit nu nog niet zo het geval is... De studenten vinden dit vaak ook wel wat belachelijk, maar als je dan dit artikel leest, doet het je toch nadenken. Ik vind dat Nelleke gelijk heeft dat men beter in het tweede of derde jaar hier aandacht kan aan geven omdat we dan al meer lessen moeten geven. |