actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th February 2010, 16:46
DeygersEvelien DeygersEvelien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 122
Fouten maken is menselijk... Een trein is geen auto of een fiets die je min of meer snel tot stilstand krijgt (denk ik). En door een rood licht rijden zou niet mogen gebeuren, maar gebeurd.
Maar daarom had men dat noodremsysteem uitgedokterd. Gisteren op het nieuws had ik verstaan dat sommige oudere treinen niet uitgerust zijn met dat systeem. Dat kan ik verstaan, want zoiets kan je ook niet doen op 1,2,3. Misschien wel op 9 jaar, maar ja kom. Dat zou ik misschien nog ergens begrijpelijk gevonden hebben. Maar vanmorgen in de krant stond er totaal iets anders. Ik citeer het Nieuwsblad van 16 februari: "Negen jaar na Pécrot hebben 99% van de treinen en 76% van de sporen nog geen nieuw veiligheidssysteem".
Zoals Lien als zei: Waarom ontwikkelen ze dan zoiets hé?

Ik moest ook meteen denken aan de nabestaanden van de dodelijke slachtoffers en de familie en kennissen van alle mensen die op die treinen zaten. Je hoort dat nieuws en dan die uren die eeuwen lijken te duren voor je te weten komt of de persoon die je kent het overleefd heeft en hoe.

Ik heb ook het gevoel dat er in België al zo kort op elkaar dodelijke ongelukken zijn gebeurd. Een tijdje geleden met die gasontploffing in Luik. Ik begin het griezelig te vinden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd February 2010, 16:37
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,552
Het vreeselijk spoorwegongeluk te Halle

Het vreeselijk spoorwegongeluk te Halle


HALLE - 'Het spoorwegongeluk van Halle heeft er weer eens de aandacht op gevestigd dat het huidige seinstelsel niet aan de eischen van de veiligheid voldoet.' Enkel het woord 'eischen' verraadt dat deze zin niet uit een bericht van de voorbije week komt, maar wel vele decennia geleden geschreven is.



Op 17 april 1929 botste in Halle een goederentrein met de exprestrein Parijs–Brussel. Er vielen 11 doden en tientallen gewonden. Ook toen werd het veiligheidsysteem van de treinen op de korrel genomen. En ook toen was er vraag naar een automatisch stopsysteem om 'den mensch als tusschenpersoon uit te schakelen en het signaal direct op het drijfwerk van den locomotief over te brengen', schreef het Vlaamse katholieke tijdschrift 'Ons Volk Ontwaakt' op 28 april 1929.

'Men vraagt zich af hoe het mogelijk is dat men, waar er tegenwoordig zóó veel wordt gedaan voor de veiligheid en het comfort van de menschen, er zich niet al langer heeft op toegelegd om het seinstelsel op de spoorwegen te verbeteren', klinkt de kritiek. Het tijdschrift maakt melding van twee nieuwe systemen die treinen automatisch kunnen laten stoppen. Eentje met een spiegeltoestel op de seinpaal en een schijnwerper op de locomotief en eentje met een magneet-electrische inductor.

'Ons Volk Ontwaakt' besluit optimistisch. 'Laat ons hopen dat men het signaalstelsel in de hierboven aangegeven richting zal verbeteren. Dan hebben we beslist een der veiligste spoorwegnetten van de wereld.'


Blog DS, 22-02-2010
Bijgesloten Plaatje(s)
 
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th March 2010, 02:34
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,552
Angry ‘Remsystemen liggen te roesten'

‘Remsystemen liggen te roesten'


BRUSSEL - De NMBS heeft al sinds januari 2009 een stock van de gehomologeerde remsystemen TBL 1+ liggen. Toch werden die niet op de treinen geïnstalleerd.



Eerst de voorgeschiedenis. In de nasleep van de treinramp in Buizingen wordt het voor het grote publiek duidelijk hoezeer het mangelt met de beveiliging van de NMBS. Hooguit twee procent van de treinen is uitgerust met TBL1+, jargon voor het meest moderne stopsysteem dat treinen computergestuurd tot stilstand brengt als ze zelfs maar te snel een stopsein naderen. Van de sporen (de bevoegdheid van Infrabel) was op dat moment wel al dik 25procent uitgerust met de nieuwste beveiliging.

Tijdens de allereerste hoorzitting in de Kamer, op 22februari, had NMBS-baas Marc Descheemaecker een plausibele verklaring voor die anomalie. Hij zei namelijk afhankelijk te zijn van anderen. ‘De mogelijkheid om de dekking versneld door te voeren is van verschillende parameters afhankelijk, waaronder de mogelijkheid voor de leveranciers om de installaties sneller te leveren.'


Stock in loods

Desondanks ligt in het depot van Mechelen een stock van die stopsystemen, die sinds januari 2009 gehomologeerd zijn en zo op de treinen geïnstalleerd kunnen worden. SP.A'er David Geerts spreekt over 320 exemplaren. Dat betekent ook dat in plaats van 2procent van de treinen –25 stuks in totaal– al 27,5procent met het nieuwste stopsysteem uitgerust had kunnen zijn.

‘Descheemaecker moet dat twee weken geleden ook al geweten hebben', zegt David Geerts. ‘Het stoort me ongelooflijk dat hij daar niets over zegt. Met zijn slideshow tijdens de hoorzitting wilde hij ons dingen doen geloven die hij in de praktijk niet toepast. In het parlement wordt hij geacht de dingen te zeggen zoals ze zijn. De treincommissie is deze week bovendien op bezoek geweest in het Mechelse depot met Descheemaecker, en we hebben daar niets te zien gekregen. Terwijl die systemen daar al een jaar liggen te roesten.'

Het verhaal van Geerts wordt bevestigd door een ander lid van de bijzonder treincommissie, dat liever anoniem blijft. Die bron spreekt over drie- tot vierhonderd systemen. ‘Bovendien liggen er volgens mijn informatie ook nog eens een aantal van die stopsystemen in het depot van Salzinnes, nabij Namen. Dat doet vragen rijzen.'

Hoe dan ook bestelde de NMBS in 2007 866 TBL1+-sets, en in 2008 nog eens 956.


NMBS bevestigt

Gisteren nam de NMBS niet de moeite om het verhaal van Geerts en de andere bron tegen te spreken. ‘Er is inderdaad een stock aanwezig in Mechelen', zegt een woordvoerder van het bedrijf na navraag bij de technische staf. Zonder te kunnen bevestigen dat het inderdaad om 320 stuks gaat. ‘Maar wij hebben die reserve al een tijdlang aangelegd. Sinds de homologatie ervan in januari 2009 is er ook een planning om het materieel uit te rollen.'

Als die systemen al sinds januari 2009 –veertien maanden geleden dus– gehomologeerd zijn, waarom werden ze dan niet geïnstalleerd? Dat gaat kennelijk niet. ‘We kunnen het ons niet permitteren zomaar even alle treinen van het net te halen', zegt de NMBS-woordvoerder. Het duurt een week om een TBL1+-systeem in een trein te installeren.

Geerts vindt dat de NMBS met deze communicatie ‘het geweer van schouder verandert'. ‘Eerst zegt Descheemaecker tijdens de hoorzitting dat hij afhankelijk is van de leveranciers, en nu dit.'

De SP.A'er is van plan om Descheemaecker zo snel mogelijk te ondervragen. Dat kan al maandag en dinsdag gebeuren, als de commissie op bezoek gaat in Salzinnes.

Geerts zal Descheemaecker ook sommeren om woensdag tekst en uitleg te komen geven in de Kamercommissie. ‘Die systemen moeten zo snel mogelijk op de treinen. Dit is geen politiek probleem, het is een managementprobleem.'


DS, 12-03-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:37.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.