![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
Ik vind het zeer vreemd dat er tot hiertoe slechts zo een klein publiek was om zich te laten inenten tegen dit virus. De inenting was voor een bepaalde leeftijd immers zo goed als gratis, zoals Valerie reeds aanhaalde.
Zelf heb ik 2 jaar geleden mee gedaan aan een onderzoek, waarbij ik eerst bloed moest laten afnemen en vervolgens gedurende anderhalf jaar maandelijks een 'uitstrijkje' bij mezelf moest nemen ter controle. Het virus waar het om gaat, is immers een virus dat kan komen en gaan, zonder dat je er zelf bewust van bent. Door een maandelijkse controle, werd de kans op ongemerkt komen en gaan miniem klein gehouden, zodat verschillende meiden gedurende anderhalf jaar werden opgevolgd op het al dan niet krijgen van het virus. Het is immers zo dat het virus niet onmiddellijk leidt tot baarmoederhalskanker, maar het kan even goed pas in een later stadium tot uiting komen. Het virus vergroot de kans op baarmoederhalskanker, maar is er geen essentiële factor voor. Via dat onderzoek probeerde men toen de beïnvloedende factoren te achterhalen, om de 6 maanden moesten we een mini-enquête invullen, waarin we lieten weten of we in de loop van die maanden een ander gedrag vertoonden op het vlak van alcoholgebruik, drugs, seks (aantal verschillende partners), ... |
|
|||
|
|||
Een gratis vaccin klinkt goed, maar wat als je niet meer in aanmerking komt?
Ik ben natuurlijk ook pro. Je kan natuurlijk van tal van andere dingen sterven, maar als je toch al iets kunt uitsluiten, waarom niet! Ik vind het zeer goed dat het voor vele jonge meisjes gratis is, maar ik vraag me wel af, waarom wij dan weer uit de boot vallen? Ik heb dat op mijn 18de laten doen, denk ik. Zoals velen voor mij reeds aanhaalden hebben ze dit ook laten doen, en was het, ik citeer letterlijk, enorm "kostelijk". Waarom komen wij dan niet in aanmerking voor een gratis vaccin? Zijn we te oud? Is het zogezegd voor onze leeftijd 'al te laat'? Hebben we daar dan geen recht op?
En wat met diegenen die het niet kunnen betalen? Zijn ze dan gedoemd om een risico op die ziekte te lopen, gewoon omdat ze de leeftijd tot wanneer het gratis is, hebben overschreden? Ik vind dat ze het dan voor zoveel mogelijk meisjes gratis moeten geven... Ik begrijp wel dat de desbetreffende categorie waarschijnlijk gekozen is omdat ze het meest risicovol is, maar als ze het voor die leeftijd kunnen doen, waarom niet voor de anderen die er ook behoefte aan hebben? Ik kan enkel maar raad geven aan diegenen die het vaccin gratis krijgen; Het is een buitengewone kans die je met twee handen moet grijpen, want niet iedereen krijgt deze kans in de schoot geworpen. Je kan dus best maar dankbaar zijn.. |
|
|||
|
|||
Dit project is zeker de moeite waard. Het is zoals Shana zei een kans om een ziekte tegen te houden, dit is dan weer een risico minder. Het is inderdaad wel jammer dat er een leeftijdsgrens is opgeplakt, maar eigenlijk is dit ook wel begrijpelijk, want ergens moet een lijn getrokken worden.
|