![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Man die studentes doodreed onder voorwaarden vrij
Man die studentes doodreed onder voorwaarden vrij
HLN update De 22-jarige chauffeur die in 'licht geïntoxiceerde toestand' inreed op vier fietsende studenten in Oosterzele is vrijgelaten onder voorwaarden. Dat meldt het parket van Gent. Hij krijgt een absoluut verbod op alcoholgebruik en mag ook geen voertuig meer besturen. 'Licht geïntoxiceerd' Het vreselijke ongeval deed zich vanmorgen vroeg voor. Eén meisje (18) uit Sint-Genesius-Rode stierf ter plekke, een ander van 17 uit Sint-Niklaas werd in kritieke toestand naar het ziekenhuis overgebracht, maar overleed daar. Een derde fietsster, een meisje van 18 uit Mariakerke, ligt nog met kritieke verwondingen in het ziekenhuis. Ze werd intussen al een paar keer geopereerd, de komende 12 à 24 uur worden cruciaal. Het vierde slachtoffer, een jongen, raakte slechts lichtgewond. Doopopdracht De vier Gentse studenten van de faculteit geneeskunde waren op weg naar de Muur van Geraardsbergen om er -in het kader van een doopopdracht- hun foto's op te hangen. Ze reden met fluovestjes aan in de Vijverstraat in Moortsele op het fietspad links van de weg. Dat fietspad moet door fietsers uit de twee rijrichtingen worden gebruikt. Te snel en onder invloed De bestuurder zou 90 km/u gereden hebben, waar maar 70 mocht. De jongeman uit Gentbrugge had volgens het parket ook te veel gedronken: hij was in ieder geval genoeg onder invloed om zijn rijbewijs onmiddellijk te laten intrekken. "De chauffeur heeft de bocht wellicht fout ingeschat en de controle over het stuur verloren. Hij reed in de gracht en botste daar tegen een muurtje", zegt Annemie Serlippens van het parket van Gent. "Hij reed eerst in op een duiker, waarop de wagen naar links afweek en achter op de fietsers inreed." Vast werk Het parket vroeg de aanhouding van de chauffeur voor onopzettelijke doding, onopzettelijke slagen en verwondingen, geïntoxiceerd sturen en onaangepaste snelheid. De onderzoeksrechter ging daar echter niet op in en liet de doodrijder onder voorwaarden vrij. Bij die voorwaarden hoort onder meer dat hij vast werk moet houden, zijn job niet door eigen toedoen mag kwijtspelen, begeleiding moet krijgen van een justitie-assistent en sensibiliseringscursussen moet volgen. Dat de man nog een blanco strafblad heeft, speelde ongetwijfeld mee in de beslissing van de onderzoeksrechter. (edp/svm) Mijn mening : Persoonlijk vind ik het zeer erg dat zo'n zwaar ongeval is kunnen gebeuren. Ik vind dat de bestuurder niet vrij mag komen. Hij heeft dronken gereden en ook te snel. Door zijn gedrag is er iemand gestorven en nog 2 anderen meisje zijn in kritieke toestand. |
#2
|
||||
|
||||
Schandaal.
Ik vind het echt schadalig dat de rechter de persoon vrij laat. Zijn rijbewijs wordt dan wel ingetrokken, maar toch. Hij was onder invloed, en rijdt vier studenten aan, waar er twee al van gestorven zijn. Er zijn mensen die voor een lichtere straf al in de gevangenis zijn geraakt.
Ik vind dit een fout van de rechter, het was dan misschien een ongeluk maar toch. Wanneer je met de auto weg bent, dan weet je toch dat je niet mag drinken. Een pintje gaat nog, maar laat alstublief daar bij blijven! |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Wij Belgen zouden nooit 90 km/u rijden op een lange rechte baan waar je maar 70 mag, en al zeker niet als er nog geen kat op de weg is.
Of rijden met 0,5 promille in ons bloed? Nooit! Dus laten we nu met z'n allen deze jongeman met de vinger wijzen, of nu hij toch vrijgelaten is kunnen we hem meteen rond de schandpaal binden, dat is misschien handiger dan de media te gebruiken. ![]() Mijn excuses voor het gebruikte sarcasme, maar alsjeblieft zeg! Die jongen wordt er de laatste dagen doorgesleurd als ware hij een zware misdadiger! De enige reactie gebaseerd op gezond verstand die ik sinds het ongeval in de media heb opgevangen, komt van de vader van één van de slachtoffers. Deze man weet dat de bestuurder van de auto dit niet gewild heeft, en dat het onvoorstelbaar is hoeveel pech die jongen gehad heeft! En gelukkig zag de rechter dit ook in en heeft hij hem onmiddellijk vrijgelaten. Het gaat hier om een heel spijtig voorval te wijten aan een samenloop van wel heel ongelukkige omstandigheden. Want wie rijdt er nu nooit eens te snel of heeft eens een glaasje teveel op? Al na 2 glazen zit je trouwens aan 0,5 promille en ben je dus 'licht geïntoxiceerd'. De bochtt die de jongen verkeerd had ingeschat is ook een plaats waar wel vaker ongevallen gebeuren, dus misschien hadden ze hierop kunnen anticiperen door, zeg maar, enige signalisering? Of dat de auto door het raken van die duiker naar de andere kant van het wegdek werd geslingerd en dat er net op dat moment vier fietsters voorbij kwamen, het (nood)lot? Ik wil dit voorval zeker niet minimaliseren, of de bestuurder 'vrijpleiten'; want de schuld ligt zonder twijfel bij hem. Maar ik wil ook niet dat men onderschat hoe zwaar dit voorval ook op zijn schouders weegt. Misschien is enige mildheid hier wel vereist? |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Onveiligste van drie fietslanden
BRUSSEL - België - of liever Vlaanderen, want negentig procent van het fietsgebeuren speelt zich ten noorden van de taalgrens af - is na Nederland en Denemarken het derde fietsland van Europa. De Denen peddelen 893 kilometer per inwoner per jaar af, de Nederlanders 853 kilometer, de Vlamingen 506 kilometer. Inzake veiligheid zijn we echter het kneusje van die drie. Het aantal fietsdoden per miljoen inwoners lag met 15,4 in 1999 het hoogste van Europa. Ter vergelijking: in Denemarken was dat 9,7 en in Nederland 10,4. Gecorrigeerd naar ons hoge aantal fietsers - die een grotere blootstelling aan ongevalrisico betekenen - belanden we in de middenmoot. 'We hebben een historische achterstand inzake infrastructuur', verklaart Tim Asperges, expert fietsbeleid van het studiebureau Timenco. 'En bovendien is onze ruimtelijke ordening zo versnipperd dat we geen echt buitengebied hebben. Langs iedere weg is er bewoning, zijn er winkels. Allemaal punten van potentieel conflict. Aan die situatie kun je helaas niet veel doen.' De Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) kon gisteren nog een jubelrapport voorleggen. Het aantal verkeersslachtoffers is de jongste jaren fors afgenomen in Nederland. In de periode 1998-2007 daalde het aantal verkeersdoden jaarlijks met 5 procent. In 2007 kwamen 791 mensen om, terwijl er in 1998 nog 1.149 doden vielen. Volgens de SWOV heeft nieuwe infrastructuur veel levens gered. Zo zouden door de aanleg van wegen met een maximale snelheid van 30 en 60 kilometer per uur ongeveer 125 mensen minder zijn omgekomen. Langs 59 procent van de wegen ligt een fietspad los van de weg. Op de wegen waar een snelheidsbeperking tot 50 km per uur geldt, sluiten weinig particuliere in- en uitritten ('erfaansluitingen') aan. DS, 13-11-2009 (ty)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |