![]()  | 
	
| 
	 | 
| 
		 
			 
			#1  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
|||
		
		
  | 
|||
| 
		
	
		
		
			
			 
				
				NMBS moet pendelaars vergoeden
			 
			
			
			"NMBS moet pendelaars vergoeden"   
		
		
		
		
		
		
		
		
	
	De NMBS moet de pendelaars en ondernemers vergoeden voor de 24-urenstaking, die vanavond begint, want het is niet aan de ondernemers om tijdens een crisis op te draaien voor de NMBS. Dat heeft het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) in een persbericht bepleit. Zoals Unizo en VBO kan het NSZ evenmin begrip opbrengen voor de spoorstaking. Na Unizo vraagt ook het NSZ minister van Overheidsbedrijven Steven Vanackere (CD&V) om een gegarandeerde dienstverlening op poten te zetten in België, zoals in Frankrijk, Duitsland en Italië. Vergoeding Ondernemers verwachten dat hun personeel donderdag aanwezig is en moedigen daarom dikwijls het carpoolen aan, maar van een extra woon-werkverkeervergoeding voor de werknemers is er meestal geen sprake. "Het is aan de NMBS zelf om de pendelaars te vergoeden", redeneert het NSZ. "Bedrijven en hun werknemers tellen heel wat belastinggeld neer voor de instandhouding van (semi)overheidsbedrijven en dus hebben ze recht op een minimale dienstverlening." Heel wat ondernemers moedigen volgens het syndicaat het openbaar vervoer aan en betalen tussen de 75 en 100 procent van het treinabonnement terug. "Zolang de dienstverlening niet verbetert en er geen minimale dienstverlening bestaat, zal het aantal reizigers niet stijgen", aldus het NSZ. "Het wordt tijd dat de NMBS haar bedrijf runt zoals het moet." (belga/dea) bron : het laatste nieuws (http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...ergoeden.dhtml) Mening: Ik vind dat de ondernemers groot gelijk hebben. Want uiteindelijk betalen wij hiermee voor, via de belastingen. Als ze willen staken, moeten ze de treinreizigers hier niet onder laten lijden. Want zo komen de werknemers te laat op hun werk, en worden ze minder betaald. Ze zouden dus de mensen die staken, niet moeten betalen. En de treinreizigers terugbetalen voor die ene dag.  | 
| 
		 
			 
			#2  
			
			
			
			
			
		 
		
	 | 
|||
		
		
  | 
|||
| 
		
	
		
		
		
		 
			
			En een staking waarbij alle reizigers gewoon gratis de trein op mogen, een hele dag lang?  Dat voelen de bazen ook in hun portemonnee en je doet de reizigers er nog een geste mee ook. 
		
		
		
		
		
		
		
		
	
	Oké, dit is misschien ook niet dé ideale oplossing (chaos door massa's reizigers die van deze 'actie' willen profiteren, te druk voor het personeel...), maar ik zie niet in waarom een staking zoals vandaag de manier is om een punt te maken. Waarom moet het altijd de reizigers treffen? En de NMBS had al zo'n slecht imago bij zijn 'klanten'...  |