![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Nederland
Beste Eveline,
gaan we dan niet al te veel hellen naar het onderwijs zoals in Nederland? Het is inderdaad beter iemand te leren vissen ipv hem vis te geven. Maar hiervoor moet de student in kwestie dus al het werk zelf doen, en zijn de leerkrachten "hulpattributen" om indien gewenst de leerlingen bij te staan. Maar dan moet alles vanuit de leerling zelf komen. Net zoals bij onze noorderburen. Ik besef natuurlijk dat dit voor sommige studenten zeer goed haalbaar is. Maar het gros van die jongeren, tja... We komen van een systeem waar alles werd ingedrild. En dit systeem is nu aan het verschuiven, ik vrees voor een bocht van 180 graden. Hier sta ik helemaal negatief tegenover. De kunst is van de gulden middenweg te vinden. Hoe je het draait of keert, vanbuiten leren zullen ze toch moeten doen als ze verder studeren. En zijn ze dan wel voorbereid? |
#2
|
|||
|
|||
Vanbuiten leren oké, maar niet dat de leerkracht het er in gaat drillen. Leerlingen gaan ontdekken waarvoor het noodzakelijk is bepaalde leerstof helemaal uit het hoofd te leren. Dit zullen ze ook doen als ze beseffen dat ze deze leerstof nog nodig gaan hebben of nog beter, als ze dat in hun ervaringen al ontdekt hebben. Ook in het hoger onderwijs is er een merkbaar verschil. We kunnen als studenten veel meer zelf ontdekken en ondervinden. Onze school is in het eerste jaar docentgericht, in het tweede jaar docent- en studentgericht en in het derde jaar zo goed als studentgericht. Leerlingen/studenten gaan vanzelf beter leren als ze het nut van bepaalde dingen inzien, ook al is dat vanbuiten leren. Ik denk bijvoorbeeld aan formules van wiskunde, mentale kaart van België, spellingsregels,.... Als leerlingen hier het nut van inzien gaan ze het ook leren en zelfs beter onthouden. In onderwijs moet je durven openstaan voor vernieuwing, want vernieuwen zal alles.
|