actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > (Stage-)lesmateriaal > Baso > Nederlands
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th May 2009, 17:35
liesanne.adriaenssens liesanne.adriaenssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mortsel
Posts: 115
Citaat:
Orgineel gepost door MinkeVanHoof
Dan is de vraag hoeveel ouders deze dt-fout gaan opmerken. Ik ben er zeker van dat mijn ouders dit zeker niet zouden merken.
Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat het niet belangrijk is! Ik heb al jaren moeite met dt. Dit hebben ze mij nooit echt 100% goed aangeleerd denk ik. En in de lerarenopleiding hebben ze mij alles behalve geholpen. De manier van: "ik leg geen regeltjes uit want iedereen heeft die anders geleerd" helpt totaal niet. Er zijn mensen die regeltjes nodig hebben...
Ik let ondertussen veel harder op voor dt-fouten maar die sluipen er af en toe toch nog in. Zeker als het 2 uur 's nachts is.
Goed opgemerkt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st May 2009, 19:11
sannedierckx's Avatar
sannedierckx sannedierckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2007
Locatie: Herentals
Posts: 72
Als toekomstig leerkracht Nederlands hecht ik veel waarde aan een correcte spelling en ik vind dat je dt-fouten dan ook altijd moet aanduiden op taken/testen/... Maar het is nu ook weer niet het einde van de wereld.

Zoals o.a. Liesanne al heeft vermeld, is het inderdaad moeilijker om iets juist te schrijven als de fout al 'ingebakken' is. Bij Engels en andere vreemde talen is dit net hetzelfde: eens leerlingen een foute uitspraak of spelling hebben geleerd, is het veel moeilijker om die terug af te leren en de correcte uitspraak/spelling toe te passen.

In het artikel vermeldt men ook dat als je 'houdt' al meer hebt gezien, je dit makkelijker zal schrijven dan 'ik houd'. Ik denk dat hier wel een kern van waarheid in zit, want een dt-fout die leerlingen vaak maken, is bv. het voltooid deelwoord van 'veranderen' of 'gebeuren' met een t op het einde schrijven, omdat er zo vaak 'verandert' of 'er gebeurt' in een tekst staat. Dat het deels een geheugenkwestie is, klopt wel volgens mij.

Tenslotte: bij mij zitten alle spellingsregels goed opgeslagen in het 'koppeke', maar jawel; ook bij mij was het afgelopen stageperiode zover. Heb ik toch wel een dt-fout gemaakt in de werkbundels van de leerlingen zeker!

Ik heb het eerlijk toegegeven en wie de fout als eerste vond, kreeg een lolly. Er wordt leerlingen (terecht) op het hart gedrukt dat ze geen dt-fouten mogen maken. Als je dat als leerkracht dan wel doet, vind ik wel dat je je fout moet toegeven. Leerkrachten zijn ook maar mensen.

Aan de verschillende reacties te zien, lijkt het me wel belangrijk dat leerlingen van jongs af aan de juiste spelling leren en inoefenen. Anders kunnen die dt-fouten nog lang aanslepen...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Uit
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:57.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.