![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Citaat:
Het verplicht leraren uiteraard wel om te differentiëren, maar of dat allemaal wel praktisch is, is een heel groot vraagteken. Vier 'vakgerichte' uren en 28 'algemene' uren vind ik trouwens een heel slechte verhouding. Het idee achter deze hervorming staat mij op het eerste zicht wel aan maar ik weet er nog te weinig over en kan de praktische gevolgen nog niet genoeg inschatten, dus mijn mening kan nog alle kanten op. Dus als iemand advocaat van de duivel wil spelen, ga gerust uw gang. B? ![]()
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.' -- Mark Twain |
#2
|
||||
|
||||
Citaat:
Het enige waar ik 'spontaan' een gevoel van aversie tegenover had, was het idee als zouden leerlingen van de eerste graad geen Latijn meer kunnen volgen ![]() Maar dat idee zou inmiddels - als ik het goed heb begrepen - naar de prullenmand zijn verwezen ![]()
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |
#3
|
|||
|
|||
Ik had in de lagere school een vriendin die het zesde leerjaar helemaal niet meer zag zitten. Ze had het moeilijk om de lessen te volgen en voelde zich vaak de dommerik van de klas. Toen ze naar de middelbare school ging, merkte ze dat er meer leerlingen waren die niet zomaar konden volgen. Ze kreeg hierdoor een veel beter zelfvertrouwen en ging terug graag naar de lessen.
Ik denk dat dit voorbeeld al een groot pijnpunt van het voorstel duidelijk maakt. Leerlingen zullen nog langer hetzelfde niveau moeten bijbenen. Voor sommige leerlingen zal dit ervoor zorgen dat ze te weinig uitdagingen krijgen, voor anderen wordt de uitdaging dan weer te groot. Ik denk dat deze opsplitsing op een goed moment gebeurt, het kan de zelfwaarde van iets minder intelligente leerlingen opkrikken. Ze ontdekken dat er ook dingen zijn waar ze wel goed in zijn. Ook het idee om de blokken groter te maken, vind ik niet zo geweldig. Het is bewezen dat mensen zich niet zo lang aan één stuk kunnen concentreren. Door na 50 minuten met iets anders te beginnen, krijgt de leerling kans om het vorige even te laten bezinken. Ik geef toe dat het soms moeilijk is om alle interessante dingen op één uurtje te zien, maar ik denk dat deze afwisseling voor leerlingen wel goed is. |