actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd March 2009, 23:45
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Hier
Posts: 581
Citaat:
Orgineel gepost door jan.dufraing
Ik denk ook niet dat het nodig is om leerlingen die later bso gaan doen nog 2 jaar extra algemene vakken te laten volgen zo als de toekomstige aso leerlingen. De toekomstige bso leerlingen zullen op deze mannier veel tegenslagen moeten verwerken. Er zijn leerlingen die gewoon niet de leerstof verwerkt krijgen en elke week slechte punten krijgen. Ze zullen nog vlugger schoolmoe worden.
Dit vind ik best een goed punt. Het kan ook andersom: leerlingen uit het ASO die niet voldoende worden uitgedaagd, daardoor lui worden en niet voldoende fond (of basiskennis) hebben kunnen leggen om het hogere niveau in de hogere graden aan te kunnen.

Het verplicht leraren uiteraard wel om te differentiëren, maar of dat allemaal wel praktisch is, is een heel groot vraagteken.


Vier 'vakgerichte' uren en 28 'algemene' uren vind ik trouwens een heel slechte verhouding.

Het idee achter deze hervorming staat mij op het eerste zicht wel aan maar ik weet er nog te weinig over en kan de praktische gevolgen nog niet genoeg inschatten, dus mijn mening kan nog alle kanten op.

Dus als iemand advocaat van de duivel wil spelen, ga gerust uw gang. B?
__________________
'I have never let my schooling interfere with my education.'
-- Mark Twain
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd March 2009, 00:02
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,552
Citaat:
Orgineel gepost door Kenny
B?
Ik vind de zaak net zoals jou nog te zeer onderhevig aan te veel speculaties...
Het enige waar ik 'spontaan' een gevoel van aversie tegenover had, was het idee als zouden leerlingen van de eerste graad geen Latijn meer kunnen volgen
Maar dat idee zou inmiddels - als ik het goed heb begrepen - naar de prullenmand zijn verwezen
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd March 2009, 12:48
liselore.verbercht liselore.verbercht is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Merksem
Posts: 18
Ik had in de lagere school een vriendin die het zesde leerjaar helemaal niet meer zag zitten. Ze had het moeilijk om de lessen te volgen en voelde zich vaak de dommerik van de klas. Toen ze naar de middelbare school ging, merkte ze dat er meer leerlingen waren die niet zomaar konden volgen. Ze kreeg hierdoor een veel beter zelfvertrouwen en ging terug graag naar de lessen.

Ik denk dat dit voorbeeld al een groot pijnpunt van het voorstel duidelijk maakt. Leerlingen zullen nog langer hetzelfde niveau moeten bijbenen. Voor sommige leerlingen zal dit ervoor zorgen dat ze te weinig uitdagingen krijgen, voor anderen wordt de uitdaging dan weer te groot. Ik denk dat deze opsplitsing op een goed moment gebeurt, het kan de zelfwaarde van iets minder intelligente leerlingen opkrikken. Ze ontdekken dat er ook dingen zijn waar ze wel goed in zijn.

Ook het idee om de blokken groter te maken, vind ik niet zo geweldig. Het is bewezen dat mensen zich niet zo lang aan één stuk kunnen concentreren. Door na 50 minuten met iets anders te beginnen, krijgt de leerling kans om het vorige even te laten bezinken. Ik geef toe dat het soms moeilijk is om alle interessante dingen op één uurtje te zien, maar ik denk dat deze afwisseling voor leerlingen wel goed is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:44.


Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.