![]() |
|
Bekijk Resultaten Peiling: Einde van de vaste schoolvakantie wenselijk? | |||
Ja, want aangepast aan een moderne samenleving |
![]() ![]() ![]() ![]() |
6 | 25.00% |
Nee, want... |
![]() ![]() ![]() ![]() |
18 | 75.00% |
Stemmers: 24. U mag niet stemmen in deze peiling |
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
Als ik dit voorstel lees gaan bij bepaalde dingen mijn haren omhoog staan.
Citaat:
E-learing en laptops. Allemaal heel mooi, gebruik van technologie. Het gaat misschien raar klinken uit mijn mond maar ik ben hier tegen. Waarom kinderen van een jonge leeftijd dwingen om al zoveel achter de computer te zitten? Laat kinderen spelen en dwing ze nog niet om achter een computer te zitten. Laat ze af en toe gebruik maken van een computer zodat ze leren hoe ze er mee weg moeten maar dwing ze niet. Ik heb de laatste weken heel veel pijn in mijn nek en schouders, ik weet dat dit komt omdat ik zoveel tijd achter de computer doorbreng. (eindwerk maken en dergelijke) Deze morgen dacht ik nog: jammer dat ik sommige delen van mijn eindwerk niet gewoon kan schrijven zodat ik niet op dat scherm moet zitten staren. Ik heb ook heel veel hoofdpijn de laatste weken en ik ben er zeker van dat de computer daar iets mee te maken heeft. Op dit moment komt mijn hoofpijn weer naar boven omdat ik net een heel luide klas heb gehad en ik zit weer voor de computer en dit maakt het gewoon erger. Neem het persoonlijk contact met medeleerlingen en met de leerkracht niet weg. Laat kinderen gewoon samen spelen en samen leren. Je kan altijd differentieren zodat iedereen op zijn eigen niveau werkt. Waar ik het wel mee eens ben is er voor zorgen dat er een creche of opvang is aan de school en een plaats waar ze kunnen sporten na de school. Dit maakt het voor ouders veel gemakkelijker. Je moet je kind niet van school halen om dan je te haasten om eten te maken zodat je kind daarna naar de sportclub kan. Onze noorderburen hebben zo'n mooie ideeen maar ik stel me soms de vraag of het wel goed is om van kinderen zo'n individue'tjes te maken. Ze alles op zichzelf laten doen, creeeren we dan niet een heel individualistische en egoistische samenleving? |
#2
|
|||
|
|||
Ik kan haast niet geloven wat ik lees. Het eerste wat ik mij afvroeg was of meneer Swart dat allemaal echt meende. Een crèche, cultuur, bijwerken, tot 19 u, ... Misschien moet meneer Swart niet de 'gewone' school afschaffen maar eerder ouders. Want het lijkt wel of deze school de hele opvoeding over neemt. Trouwens in zo'n sterrenschool zit een kind langer dan bij zijn thuis.
En hoe ga je nu ooit met de leerlingen en ouders kunnen beslissen wanneer het beter is om vakantie te nemen? Bij ons met de leerlingen van godsdienst (ik denk zo'n 16 man) lukt het al niet om één lesuur te verplaatsen omdat we allemaal andere plannen/vakken hebben. Laat maar eens een hele school/grotere klassen + alle ouders tot een datum komen. En doet meneer Swart dit niet en is het elk gezin voor zich, dan mist een kind ongelooflijk veel als hij niet op school is want de school loopt constant door van 7 - 19. De uren zijn ook al langer = nog meer gemist. Ik weet wel dat er staat dat leerlingen via de laptop les krijgen maar denkt meneer Swart nu echt dat een laptop een leerkracht kan vervangen? Kinderen met leerproblemen, blinde kinderen, mentaal gehandicapte kinderen, ... hebben hulp nodig van iemand. 'Geen probleem' zegt meneer Swart, want alle kinderen met leerproblemen moeten enkel de vakken volgen die ze kunnen. Later moet je toch ook de moeilijke taken erbij nemen en gaat het ook niet enkel makkelijk. We motiveren kinderen om niet meer te leren werken.Of stel nu dat een kind enkel goed is in creatieve vorming, waar ligt zijn/haar toekomst dan? (Want als hij afstudeert kan hij zijn wiskunde nog steeds niet.) Ah nee, zo'n kind kan zelfs niet naar een sterrenschool want de lessen zijn enkel via laptops en creatieve vorming gaat dus niet. |
#3
|
|||
|
|||
Ik vind dit ook het meest onzinnige van wat ik heb gehoord over dit onderwerp.
Scholen evolueren wel. En een sociaal contact moet er zeker zijn. Hoe kan je anders verdraagzaam worden als je altijd 'alles mag of kan'? Je moet toch ooit leren dat je niet in alles goed bent, alles rond jou draait of je altijd je zin krijgt. Je moet trouwens ook dingen tegen je goesting doen. Anders zal de wereld er niet beter op worden. (Nog meer dikke-ikke.) De gezamelijke vaakantie moet ook blijven. Dan kan je zeggen wij gaan iets samen doen in de vakantie, dan moet je niet eerst uren gaan zoeken naar een datum of een uur dat we 'samen' kunnen spelen. |