![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik heb het gevoel dat er in het secundair niet zo heel veel aandacht besteed wordt aan spelling in het vak Nederlands. Leerlingen worden wel berispt, of verliezen punten wanneer ze een spellingsfout maken, maar enkel in de eerste (tweede) graad wordt expliciet aandacht besteed aan spellingsoefeningen. In sommige vakken (vb geschiedenis, aardrijkskunde) worden er voor spellingsfouten geen punten afgetrokken, of misschien worden ze niet eens aangeduid door de leerkracht.
Ik vind dat men hier consequenter in moet zijn. |
#2
|
||||
|
||||
In de lagere school moesten wij altijd woordenrijden leren schrijven. Die woordjes werden dan getest en als je 10 keer 10/10 behaalde, kreeg je een leuke verrassing van de leerkracht. Wij als leerlingen vonden dat natuurlijk heel leuk en oefende de woordenrijen goed.
In het eerste en tweede middelbaar werd er ook nog wel aandacht besteed aan spelling. Zo hadden we meerdere malen per jaar een dictee. De laatste jaren van het secundair verwaterde dit en het vak Nederlands bestond uit teksten lezen en bespreken, woordverklaringen, geschiedenis van het Nederlands, enz. Ik merk op dat ik vroeger beter zonder fouten kon schrijven dan nu. Ik denk dat dat komt omdat er vroeger(in het eerste en tweede middelbaar) meer belang aan gehecht werd t.o.v. in de laatste jaren. De DT-regel lijkt nog voor vele leerlingen een struikelblok. Ik let er wel op of het D of T is, maar soms durf ik toch nog een foutje te typen... |