![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik ben van mening dat het eigenlijk niet uitmaakt in welke kleur je proeven van leerlingen corrigeerd. Ik denk dat het belangrijker is aandacht te besteden aan de opbouw van feedback om de leerling bij te sturen dan aan het kiezen van een gepaste kleur. Leerlingen associëren correcties van de leerkracht vaak als negatief. En inderdaad, als hun antwoorden foutief zijn, is dat logisch. Maar ik blijf erbij dat het belangrijker is de leerling nadien mee te helpen op zoek te gaan naar de reden waarom iets fout is.
|
#2
|
|||
|
|||
Volgens schooldirecteur Richard Sammonds 'kan een rode pen zeer demotiverend zijn voor scholieren, die het interpreteren als 'je bent niet goed genoeg'. Wij gebruiken daarom bij het nakijken van proeven tegenwoordig highlightpennen in alle kleuren, behalve rood.
Ik heb zelf ook niet altijd een positief gevoel bij rood.. maar uiteindelijk moet je af en toe ook wel eens de minder positieve dingen belichten, niet? Leggen we er niet te veel 'eieren' onder zoals ze zeggen ![]() |
#3
|
|||
|
|||
Om even terug te komen op 'heel mijn toets ziet rood'...misschien moeten wij als leerkrachten (in spé) andere kleuren gebruiken voor bijvoorbeeld spellingfouten of inhoudelijke fouten. Op deze manier staan er misschien nog altijd veel andere kleuren maar kan de leerling toch een zeker onderscheid maken tussen de soorten fouten en kijken waar hij juist aan moet werken.
Uiteraard brengt dit weer een extra inspanning mee tijdens het verbeteren, maar misschien is het ook al wel een eerste stap in kijken waar de leerlingen juist fouten maken zodat hier aan gewerkt kan worden? |
#4
|
|||
|
|||
Als ik moet verbeteren zal ik waarschijnlijk een andere kleur gebruiken dan blauw misschien rood. Die demotivatie kan misschien komen van wat mijn ouders soms tegen mij zeiden "Wat is al dat rood" of "Kijk al da rood is" Maar het meeste was meestal wel hoe het zou moeten zijn maar het echte foute was meestal altijd bij mij doorstreept en en de verbetrign in het rood naast. Misschien geeft het dan die demotivatie maar om in het groen te verbeteren en rood te doorstrepen zou ik nog doen. Maar we zullen wel zien.
|