![]() |
|
|
|||
|
|||
Op humor mogen geen grenzen staan. Hoe gevoelig het ook licht. De humorist moet zelf bepalen of hij hiermee kan lachen of niet. En het publiek moet kiezen of ze dit goede of slechte humor vinden. Freedom of speech staat bij mij heel hoog in het vaandel. Ook bij de Allah-cartoons dacht ik er zo over. Dat mensen furieus tot agressief kunnen reageren op een uitspraak of humor vind ik laf en onverantwoord. Met de kerk wordt ook vaak gelachen. Met homo's worden gelachen.... Met iedereen moet je kunnen lachen en als er met je gelachen wordt dan moet je daar maar tegen kunnen. Als humor al beperkt wordt dan vind ik dit een zware beperking in de menselijke vrijheid....
|
|
|||
|
|||
Bij het lezen van dit artikel moet ik denken aan de cartoons die een paar jaar geleden zoveel ophef hebben gemaakt. Hier ging het over een aantal spotprenten over de profeet Mohammed.
Ik vind dat zo’n grappen moeten kunnen. Zoals reeds gezegd is er nog altijd zoiets als freedom of speech. Aan de andere kant kan ik best begrijpen dat er mensen zijn die hier aanstoot aan nemen. Wij dragen ons geloof niet zo hoog in het vaandel, maar dit is bij de joden bijvoorbeeld anders. Daarom kan ik mij wel inbeelden dat zij zich beledigd voelen door deze grappen, maar dit is nog altijd geen reden om de voorstelling te boycotten. |