actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 29th December 2008, 11:15
Sarina.VanRompaey Sarina.VanRompaey is offline
Registered User

Ik weet ook niet goed wat ik hierbij moet denken.
Langs de ene kant zou een verklaring inderdaad kunnen zijn dat degene met een lager IQ minder lang nadenken en sneller overgaan tot actie, maar ergens kan het idee er bij mij toch niet in.
Ik zou net denken dat degene met een hoger IQ juist een betere strategie hebben?!
Ik vind ook niet dat dit echt een sluitend bewijs is dat mensen met een lager IQ meer overlevingskansen hebben. Uiteindelijk zegt de studie in the new scientist ook dat het komt omdat ze voornamelijk degene met een lager IQ sturen.
Met citaat antwoorden
Oud 30th December 2008, 15:17
Jonathan Smets's Avatar
Jonathan Smets Jonathan Smets is offline
Jonathan Smets

Stuur een bericht via MSN naar Jonathan Smets
Ik schrik er eigenlijk niet van dat mensen die een minder IQ hebben een betere overlevinskans hebben.
Zij staan niet meteen bij alles stil en doen gewoon wat hun instinct zegt hen te doen.
Bij mensen met een hoger IQ ligt dit anders, zij gaan waarschijnlijk eerst de opties vergelijken en nadenken over wat het beste zou zijn. In oorlog kan het op enkele ogenblikken al gedaan zijn en moet je dus in sommige gevallen vlug kunnen reageren en niet eerst de opties afwegen.
Met citaat antwoorden
Oud 30th December 2008, 17:13
Joeri Op de Beeck's Avatar
Joeri Op de Beeck Joeri Op de Beeck is offline
Registered User

Mijn idee over de resultaten van dit onderzoek en de uitleg dat vele hieraan gaven? Compleet fout.

Voor zover ik weet maakt het geen zak uit of je slim bent of niet in oorlog. Alles hangt af van rang en eenheid. Als je slim was had je een hogere rang DUS moest je (voor de onderofficieren) bij de eerste 'over de muur' zijn.

Ik heb persoonlijk reeds enkele jaren contact met een Schotse veteraan en we hebben het al over veel dingen gehad. Hij zei zelf ook dat het echt niet uitmaakt of je slim was of niet. In een gelijkaardige discussie zei hij:"A bullet can't tell the difference, when your luck runs out it just runs out..."

Als er nu zou gezegd worden dat elke Schot dezelfde rang had en in dezelfde eenheid zat, dan zou ik nog enigzins deze resultaten als (deels) waar kunnen beschouwen.
Met citaat antwoorden
Oud 30th December 2008, 18:01
Kim Verlooy Kim Verlooy is offline
Registered User

Volgens mij maakt het net wel uit in hoeverre je kan redeneren op het slagveld of dat je het overleeft of niet.
Volgens mij kan je, nee, MAG je, in het midden van de strijd niet te veel nadenken of je bent een vogel voor de kat. Te lang nadenken kan dramatische gevolgen hebben tijdens een veldslag. Als een cowboy te lang nadenkt bij een duel over met welke hand hij zijn revolver zal trekken, zal hij ook aan het kortste eind trekken.
Ok, een kogel kent geen onderscheid tussen dom en slim, maar het gaat vooral om de omstandigheden vooraleer deze kogel wordt afgeschoten volgens mij.
Met citaat antwoorden
Oud 30th December 2008, 19:06
Joost Heylen Joost Heylen is offline
Registered User

Mensen met een lager IQ denken niet zoveel na en verliezen dus weining tijd. terwijl iemand met een hoog IQ langer over iets zal nadenken en misschien hierdoor net dat kleine beetje te laat komt. Maar ik denk dat je in tijden van oorlog gewoon dat tikkeltje geluk moet hebben om te overleven.
Met citaat antwoorden
Oud 30th December 2008, 20:10
elienwuyts elienwuyts is offline
Elien Wuyts

Ik denk dat het te maken heeft met het al dan niet beslissingen kunnen nemen. Het is niet omdat je een hoog IQ hebt dat je je daarom goed uit de slag kan trekken in noodsituaties. Dat heeft meer te maken met je temperament dan met je intelligentie.
Met citaat antwoorden
Oud 31st December 2008, 14:29
Moors_Nathalie Moors_Nathalie is offline
Registered User

De resultaten van het onderzoek liegen er natuurlijk niet om, maar toch heb ik hier mijn bedenkingen bij. Ik denk dat ook de emotionele intelligentie hierbij een rol speelt. Niet te vergeten, dit onderzoek is toegepast op oorlogssituaties, en ik denk dat een grote portie geluk en toeval daar ook meespeelt.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:39.