actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Posts van vandaag Vragen insturen

Antwoord

Onderwerp Opties Stem op Onderwerp Weergave Modus
Oud 21st December 2008, 19:19
Britt Janssens Britt Janssens is offline
Registered User

Ikzelf vind deze techniek zeer goed. Vele mensen hebben een erfelijke ziekte, en kunnen nooit kinderen krijgen zonder dat ze vrees hebben dat hun kind hetzelfde zal meemaken als hun. Ze kunnen kinderen adopteren, natuurlijk, maar zelf bevallen, zelf een kindje van je eigen hebben, heeft toch net dat ietsje meer. Voor deze mensen is deze techniek echt baanbrekend, en dit kan hun leven veranderen. Wie wil nu niet graag dat ze zeker zijn dat hun kind niet ziek zal zijn? Als men deze ingreep niet kan gebruiken, zal hun kind veel kans hebben om af te takelen, net als hun moeder of vader.
Deze techniek kan misschien wel misbruikt worden, maar als ik de afweging moet maken, heb ik snel gekozen.
Met citaat antwoorden
Oud 23rd December 2008, 20:04
dominiquevandevliet dominiquevandevliet is offline
Registered User

Dit is natuurlijk allemaal héél mooi. Om nog maar te zwijgen over de hoop die vele koppels weer krijgen.
Maar ik twijfel er niet aan dat er ook een keerzijde aan de medaille is.
Een eerste punt zijn de (waarschijnlijk) hoge kosten. Ouders die met minder geld gelukkig moeten zijn kunnen dit niet betalen, terwijl ze er evenveel recht op hebben als mensen die veel geld verdienen.
Een tweede punt is dat het inderdaad niet zal stoppen bij het "uitschakelen" van erfelijke ziektes. Als de wetenschap al zo ver is, is de stap naar het op voorhand kiezen van uiterlijke kenmerken snel gezet.
Tot slot, je weet ook niet wat eventuele negatieve effecten in de toekomst zullen zijn. Daar ben ik toch niet gerust in.
Met citaat antwoorden
Oud 27th December 2008, 19:56
Jens_Cools Jens_Cools is offline
Registered User

In zulke gevallen vind ik zeker geen slecht idee om van genetische voorselectie gebruik te maken. Een ouder wil altijd het beste voor zijn kind en het is te verstaan wanneer 3 generaties lang borstkanker voorkomt in de familie dit overwogen wordt. De techniek is nu zover gevorderd dat dit mogelijk is dus waarom zouden we er ook geen gebruik van maken in zulke situaties?! Zoals Dominique al zei zullen er ook negatieve punten zijn aan deze techniek. Dan denk ik in de eerste plaats ook aan het hoge kostenplaatje, wat met mensen die het niet kunnen bekostigen, zij moeten naar mijn mening ook de kans hebben om dit te doen dan. En ten tweede zal er ook misbruik van gemaakt worden en zal het niet blijven bij het laten verdwijnen van erfelijke ziektes. In het artikel wordt ook al gesproken van designer baby’s, zover mogen we het zeker niet laten komen! Het kan niet zijn dat het uiterlijk van een baby op voorhand geprogrammeerd wordt.

Conclusie: Deze techniek kan en is goed in bepaalde situaties (waaronder deze), zolang het maar niet te ver gaat. De vraag rest nu nog: Hoe ver mogen we gaan?
Met citaat antwoorden
Oud 27th December 2008, 23:41
chelsy collart chelsy collart is offline
Registered User

Moeilijke situatie om je mening over te geven.
Natuurlijk klinkt dit allemaal geweldig! Zeker als je al drie generaties hebt waarin borstkanker voorkomt. Maar ja zoals hieronder al gezegd is, dit zal een mooie som kosten denk ik. En natuurlijk ook het feit van hier even te gaan testen met embryo’s, dit gaat veel protest opleveren als deze techniek meer gebruikt word. En dan natuurlijk het probleem van de ‘perfecte baby’, gaan we binnen enkele jaren kiezen hoe onze baby’s eruit zien. Dit zou te ver gaan!
Met citaat antwoorden
Antwoord

Posting Regels

Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit

Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:51.