![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
||||
|
||||
Ik kan mij inderdaad goed inleven in het artikel.
De eerste les PAV verschoot ik ervan hoeveel fouten men nog maakt tegen werkwoorden. Ik heb zelf nooit veel problemen gehad met werkwoorden, maar aangezien sommige spellingsregels om de haverklap veranderen, vergeet ik die wel eens toe te passen. Wij hebben toen die eerste les 2u werkwoorden vervoegd. Gigantisch saai voor diegene die het wel konden, maar wat een hulp voor diegene die het niet konden/kunnen. ![]() Wat ik vooral heel hard wil roepen tijdens zo'n spellingsles over de werkwoorden is: "DE VERLICHTE PAAL IS GEEN WERKWOORD!!!! ![]() Maar dan misschien iets minder aggresief. ![]() En aangezien we nu toch een spellingstopic hebben aangemaakt, heb ik even een vraagje aan de kenners: Bij een woord eindigend op 'ie': wanneer komt er een 'e' bij? Het was altijd iets met de nadruk die al dan niet op de laatste lettergreep ligt. Ik heb het al aan enkele medestudenten gevraagd, maar zoals het onderstaand topic al zegt: Zoiets weten wij niet! :P |
#2
|
|||
|
|||
Ik lees weinig mijn taken na...
Ik zou dit inderdaad ook beter doen maar als je een grote taak hebt waaraan je zo al heel veel uren hebt gewerkt vind je vaak niet de motivatie om deze nog een keer te overlezen. |
#3
|
|||
|
|||
Citaat:
Als de nadruk ligt op de laatste lettergreep, dan komt er een 'e' bij bij een meervoud op '-en'. Voorbeeld: koPIE --> kopieën. Als de nadruk ligt op een andere dan de laatste lettergreep, dan komt er geen 'e' bij bij een meervoud op '-en'. Voorbeeld: POrie --> poriën , bacTErie --> bacteriën. En het is misschien geen spelling, maar er zijn een aantal klassiekers in de woordenschat waar we toch ook op zouden mogen letten... Citaat:
Of bedoel je echt dat je van kleur veranderde? (Gordijnen verschieten als ze oud worden! Mensen verschieten niet zo snel. ![]()
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
|
#4
|
|||
|
|||
Ik kan mij goed vinden bij de resultaten van dit onderzoek. Zelf ondervind ik vaak bij het nalezen dat ik fouten typ. Ik merk ze ook niet altijd op.
Ik vind het logisch dat je overtuigd bent dat je geen fouten typt. Je moet zeker zijn over wat je schrijft. Anders kom je terecht in een spiraal en blijf je jezelf controleren. Zo raakt je werk niet af. Hoewel er van elke leerling wordt verwacht dat ze kunnen spellen, blijkt in de praktijk het tegendeel. Leerlingen zijn niet gemotiveerd om te werken aan hun spelling. Ze vinden het tijdverlies. Het vraagt ook veel aandacht en inspanningen. Leerlingen ervaren dit als een extra last. Een grote oorzaak hiervan is de msn-taal. Dit heeft een slechte invloed op de correcte schrijftaal. Conclusie, misschien moet men de studenten meer aansporen om hun bezig te houden met spelling. Eventueel extra lessen inleggen in de lagere school. |
#5
|
||||
|
||||
Citaat:
![]() 'Hun' = bezittelijk voornaamwoord, vb. hun boek 'zich' = wederkerig voornaamwoord, vb. zich vervelen, zich bezighouden met iets
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit. Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..." - Socrates, 2400 jaar geleden... - |