![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Ik denk dat je het probleem niet alleen bij de televisie moet situeren, maar bij de volledige maatschappij. De maatschappij bepaalt de norm. Deze norm is momenteel mager.
Hierbij kan ik mij wel inbeelden dat mensen zich hierdoor laten beïnvloeden. Je staat er niet altijd bij stil welke personen op televisie komen en hoe zij eruitzien. Maar als je erbij stilstaat, zie je inderdaad de knappe, magere (ideale) mensen. Toch vind ik dat je hier als persoon moet bij stilstaan. Het is niet omdat de televisie deze boodschap uitzendt, dat jij moet geloven dat je "extreem dun" moet zijn. Hier is de kritische mens zeer belangrijk! |
#2
|
|||
|
|||
“Laten we even eerlijk zijn… Een vrouw die denkt dat ze met (wat) uitpuilende schaamlippen niet verder komt in het leven, of dames die denken dat het shoppen in de kindermaatjes HET ideaal is, of een vrouw die van mening is dat ze alleen met een C cup recht op bestaan heeft… dat is toch ook een bimbo ? Dan ben je toch al reddeloos verloren ?”
Deze uitspraak vond ik op volgende site: http://nederkrant.wordpress.com/2007...mbo%E2%80%99s/ In dit geval moeten we de uitspraak “Hoe meer mensen naar tv kijken, hoe negatiever ze over hun eigen lichaamsbeeld oordelen en des te groter de wens is tot een cosmetische ingreep.” toch wel even nuanceren denk ik. Als we hiervan uitgaan kunnen we beter stellen: “Hoe lager het zelfbeeld van de vrouw, des te meer de invloed van de media?” Dus de echte oorzaak is hier het reeds bestaande lage zelfbeeld van de vrouw die daarnaast nog eens beïnvloed wordt door de media. Zoals Kathleen al zei is het eerst en vooral belangrijk om als vrouw voldoende kritisch te zijn en niet zomaar alles te slikken wat de media je voorschotelt. |
#3
|
|||
|
|||
Ik begrijp dat deze psycholoog en seksuoloog tot deze conclusie zijn gekomen. Als je naar televisie kijkt, zie je enkel vrouwen en mannen met ideale lichaamsvormen. Iedereen wil dit ideaal beeld evenaren. Media en reclame hebben een grote invloed op de bevolking.
Coleta heeft gelijk als ze zegt dat ze nog nooit een mollige omroepster heeft gezien. Zelf heb ik er ook nog geen enkele gezien. Men zegt wel dat het oog iets wilt op televisie, want anders kijk je er niet naar. Dit merk ik bij mezelf op. Je kijkt niet naar de televisie om een mollig iemand te zien. Ik denk ook dat niet enkel televisie je dik maakt, maar ook modebladen. Hoewel er opmerkingen worden gemaakt tegen te magere modellen, blijft het merendeel van de bevolking dit beeld nastreven. Als je gaat winkelen merk je ook dat niet elk kledingstuk draagbaar is voor iedereen. Iedereen heeft een andere vorm en daar houden de modeontwerpers niet altijd rekening mee. Conclusie, weg met het droombeeld en terug naar de realiteit! |
#4
|
|||
|
|||
Gelukkig dat ik geen tijd meer heb om naar tv te kijken
![]() Hoe zou dat nu toch komen? ![]() Bijgevoegd een powerpoint. Ze is niet zo actueel meer, maar toch kon ik het niet laten! |
#5
|
||||
|
||||
Inderdaad, overal op tv word je geconfronteerd met magere, slanke vrouwen. Stel je voor: reclame over Special K waarin een dikke vrouw alle dagen special K eet... dat slaat zowizo niet aan.
Nu zijn er programma's zoals "Mooi Bloot". Ik herinner me een aflevering waarin een vrouw zichzelf te dik vond (natuurlijk) en ze gaf als verklaring dat ze zichzelf vergeleek met andere vrouwen in de boekjes. Ze trokken met haar naar een studio en zagen hoe het modellenwerk te werk ging. Ze geloofde haar ogen niet, àlles werd gecamoufleerd en ze werd magerder gemaakt. (Dit verwijst trouwens ook naar de powerpoint van Lien). Zo zie je maar dat je je niet moet vergelijken met modellen enz. En zoals Lindsey zegt, sommige kledingsstukken zijn niet draagbaar voor iedereen. Het lijkt dat sommige kledij precies alleen maar gemaakt is voor superslanke mensen. Als je een maatje meer hebt, moet je meteen al gaan naar een daarvoor geschikte winkel. |
#6
|
|||
|
|||
Oei en ik heb een digibox gekregen voor mijn kerstmis... Deze moet ik na het lezen van dit artikel dus mijden
![]() |
#7
|
|||
|
|||
Niet enkel televisie wekt een gevoel van onzekerheid over het eigen lichaam, uiterlijk op. Ik denk dat dit zich zowat in de hele maatschappij uit. Onlangs op koppen XL een reportage gezien over een reporter die een poging wou wagen om op de cover van een tijdschrift te staan met een foto die niet bijgewerkt was. Uiteindelijk vond ze één tijdschrift dat hieraan wou meewerken. De anderen vreesden voor de verkoopscijfers wanneer hun foto's mankementjes zouden vertonen! Dit zegt genoeg denk ik over hoe de media het uiterlijk eigenlijk perfect maakt. Lezers, kijkers, krijgen dit dan te zien, en ze veronderstellen dat die perfectie normaal is.
|