![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
|
|||
|
|||
![]()
Mijne kleine wordt ook een voetballerke bij Anderlecht
![]() Ik ben zelf voetbaltrainer van de preminiemen van Gierle en ik weet hoe vervelend ouders kunnen zijn. Het probleem van ouders, in mijn ogen, is het feit dat ouders te vaak gericht zijn op hun eigen kind. Hierbij vergeten zij het plezier dat het kind aan de sport moet beleven. Enkel de goede passes en de doelpunten van hun kind tellen. Uiteraard wil ik niet alle ouders over dezelfde kam scheren. Er zijn ook ouders die hun kind wel vrijlaten op het veld en er niet echt mee inzitten of hun kind nu de beste of de mindere van de ploeg is. De echte goede voetballers komen toch pas boven op de leeftijd rond 16 jaar. Op dat moment beginnen pubers kennis te maken met uitgaan, vrienden, alcohol, sigaretten, ... En op deze leeftijd speelt de rol van de ouders minder en minder een rol, omdat de jongeren denken zelfstandig te zijn. De goede voetballertjes van vier ŕ vijf jaar, zijn nu misschien al lang gestopt. De mindere van vroeger zijn nu op weg naar een verdienstelijke voetballer in de nationale afdelingen. Een goede raad voor de ouders: laat je kind in de beginjaren vrij en plezier maken en als het op latere leeftijd toch een goede voetballer zou zijn, mag je er gerust achterzitten. |
|
|||
|
|||
Ikzelf speel op vrij hoog niveau voetbal, mijn vader heeft me nooit gepushed of onder druk gezet om dit niveau te bereiken. Toch vind ik het niet zo’n slecht idee van Eendracht Aalst om zulke sessies in te richten voor de ouders van de spelertjes. In Westerlo heb ik al vele ploeggenoten geweten die onder druk gezet werden door hun ouders en die aangemaand werden om niet naar de trainer te luisteren. Deze jongens hebben echter nooit iets bereikt want ze zijn dan ook daadwerkelijk bezweken onder de druk van hun ouders. Er is niets verkeerd mee als je als ouder eens een raad geeft om je kind op het goede sportspoor te brengen, maar het kind moet in eerste plaats luisteren naar de trainers. Het is vaak zo dat een kind raad krijgt van de ouders en daarna krijgt het nog eens raad van de trainer.. het is niet moeilijk dat het kind op een gegeven moment niet meer weet wat er van hem verlangt wordt of naar wie het moet luisteren. Daarom vind ik het een goed initiatief van Aalst om zulke sessies in te richten. Hierdoor gaan ouders misschien wel iets meepikken hoe ze moeten omgaan met hun kinderen op gebied van sport dan. Laat het kind gewoon plezier beleven in het begin en groeien in zijn sport en zet het niet onder druk anders bezwijkt het toch. Als hij het echt graag doet en hij wil er alles voor geven dat zal hij er wel komen.. daarvoor hoeft hij niet gepushed te worden.. zulke dingen moet je als speler zelf beseffen.
|
|
|||
|
|||
Dit artikel verbaasde me helemaal niet. Ik ken veel kinderen die gedwongen worden door hun ouders om te voetballen. Zelf heeft mijn broer ook gevoetbald. Hij is gestopt met voetballen omdat de ouders van de andere spelers zo vele druk zetten op de ploeg. Hij vond het niet meer leuk en mijn ouders hadden ook steeds minder zin om te gaan kijken naar de wedstrijden. Ouders vonden dat hun zoon een hele match moest spelen en de beste van het veld was. Voor zij die het niet wisten, voetbal is een teamsport. Zelf speel ik ook voetbal. Bij ons bestaat er geen druk omdat de meeste ouders niet komen kijken. Voor ons is voetbal een ontspanning.
De training die Aalst inlast is een goed idee. Veel ouders moeten leren dat niet enkel hun zoon voetbalt, maar dat heel de ploeg moet voetballen. Het is opmerkelijk hoe ouders roepen tegen scheidsrechters en andere spelers. Voetbal is helemaal geen agressieve sport, maar velen maken er een agressieve sport van. Een strafschot uitlokken of aan de truitjes trekken is niet nodig. Ik vind het erg dat ouders ontgoocheld zijn als de ploeg van hun zoon verliest of als hun zoon geen doelpunt heeft gemaakt. Conclusie: laat kinderen enkel voetballen als ze het zelf willen. Zet ze niet onder druk want dan loopt er veel mis tijdens de wedstrijd. |