![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Stem op Onderwerp | Weergave Modus |
|
#1
|
|||
|
|||
Het is inderdaad zo dat in de lagere school het thema "Verkeer" belangrijk is. Er wordt elke maand gedurende een aantal lessen tijd aan besteed. Er zijn ook scholen die met hun leerlingen naar het verkeerspark gaan, zodat de theorie ook kan toegepast worden in de "realiteit". De leerlingen kunnen er oefenen wat ze geleerd hebben, en leren zo een goede fietshouding aan te nemen.
In het middelbaar wordt er geen extra tijd meer aan besteed, en wordt er veel dat je in de lagere school geleerd hebt vergeten. Dat is wel spijtig. Elke school zou een verkeersproject moeten hebben. Zeker als ze het theoretische rijbewijs willen integreren in het onderwijspakket. Dus een oproep aan de scholen integreer een project over verkeer. |
#2
|
|||
|
|||
Een heer in het verkeer
Ik ben het er niet zo mee eens dat er in de lagere school WEL veel rond verkeer wordt gedaan. Ja, je leert wanneer je een straat mag oversteken en wanneer niet en dat je gebruik moet maken van het zebrapad, voetpad, fietspad... Maar bij mijn weten heb ik nooit geleerd wat voorrang van rechts betekent. En ik denk wel dat kinderen, jongeren dit wel degelijk moeten kennen. Want dit geldt ook voor voetgangers en fietsers tegenwoordig. Men blijft wel een zwakke weggebruiker, maar de voorrang van rechts blijft gelden. Dit heb ik nooit geleerd en er is een accident van gekomen ook. Hier op het kruispuntje bij mij om de hoek, ik reed met mijn fietsje door en een autobestuurder reed ook gewoon door.
Ik denk ook dat de verkeerseducatie voor een deel begint bij de ouders. Zij moeten hun kinderen erop attent maken hoe ze bijvoorbeeld de weg naar school afleggen. Maar ook als ze gewoon op stap zijn. In het secundair onderwijs zou ik nog een stapje verder durven gaan. Leerlingen verantwoordelijkheid geven. Laat ze eens een toer uitstippelen die enkele leerlingen zelf moeten begeleiden op een veilige manier. Want door in de klas te zitten en een beetje de regels uitleggen, gaan ze die niet onthouden. Het is belangrijk om alles in het echt eens mee te maken. Laten zien wat het belang is van voorrang van rechts, want er zijn nog ongelooflijk veel mensen die er nog altijd met hun klak naar smijten. Als leerlingen de ernst van het verkeer leren inzien zullen ze de verkeersregels beter onthouden en zal ook de betrokkenheid van de activiteit van de leerlingen hoger zijn. Dus ik ben ook absoluut vóór meer verkeerseducatie! |