![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Citaat:
Ik denk dat we allemaal wel ooit de overgang tussen regenten en licentiaten 'gevoeld' hebben. Vaak wordt dat gepresenteerd als iets slechts, maar uiteindelijk maakt het u ook volwassener en zelfstandiger als er iemand voor de klas staat die 'niet meer achter uw gat loopt'. Al wil ik hiermee natuurlijk niet zeggen dat regenten achter leerlingen hun gat moeten lopen! ![]()
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
|
#2
|
|||
|
|||
Citaat:
Als men echt een tekort heeft aan licentiaten, zou ik voorstellen om regenten 1 jaar extra te laten volgen om het diploma en bijhorende loon te krijgen van een licentiaat. Op dat jaar zou men dan alleen nog lessen van het vak zelf krijgen en geen algemene vakken meer, omdat de regent alles al kent van leerplannen en lesvoorbereidingen en dergelijke. Op dat jaar kan men het niveau wel opkrikken naar het niveau van een derde graad ASO, als men op een fatsoenlijk tempo doorwerkt. |
#3
|
|||
|
|||
Dat vind ik op zich natuurlijk geen slecht idee. (De economie van de 3de graad zegt me wel wat
![]() Maar dus: geen slecht idee als er écht een zwaar tekort dreigt. Natuurlijk eens je zo'n systeem inbouwt, zullen er misschien nog minder 'echte licentiaten' afstuderen...
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
|
#4
|
|||
|
|||
In dit artikel van 'de Morgen' gaan ze zelfs nog een stapje verder. Niet enkel is er een tekort aan leerkrachten maar zal het lesgeven zelf ook minder en minder belangrijker worden. De lessen zullen voornamelijk bestaan uit educatieve computerspelletjes.
--- Belgische leerkrachten denken dat het onderwijslandschap ingrijpend zal veranderen tegen 2020. Dat blijkt uit een rondvraag bij 2.120 Nederlandstalige en Franstalige leerkrachten in opdracht van Van In, uitgever van educatieve materialen. Vrees voor tekort Drie op vier leerkrachten denken dat hun rol zal evolueren van lesgever naar mentor van leerlingen. Daarnaast verwacht 60 procent van de Nederlandstalige en 81 pct van de Franstalige ondervraagde leerkrachten in de toekomst een tekort aan leerkrachten. De helft van de ondervraagden denkt dat de leerkrachtenopleiding in de toekomst aan de universiteit georganiseerd zal worden en vindt dat ook wenselijk. Educatieve computerspelletjes In de klas van de toekomst zal informatie- en communicatietechnologie prominent aanwezig zijn, meent 66 pct van de ondervraagde leerkrachten. De helft van de ondervraagde leerkrachten vindt dit ook wenselijk. Voorts verwacht ruim de helft van hen dat educatieve computerspelletjes meer ingang zullen vinden in de klas, dat meertalig onderwijs eerder de norm zal worden en dat het onderwijs zijn aanbod meer zal afstemmen op de arbeidsmarkt. Heel wat leerkrachten vrezen tot slot de trend waarbij scholen een publieke score krijgen op basis van doorlichtingen. Liefst 66 pct van de Nederlandstalige leerkrachten vindt dit een negatieve trend. (belga/svm) [http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/On...anderen.dhtml] |